Trànsit vol reduir la sinistralitat amb l'ús de tecnologia i mobilitat sostenible
- El Pla de Seguretat Viària incorpora més de 200 mesures per als pròxims tres anys
- L'objectiu és aconseguir un 20% menys de víctimes mortals a les carreteres interurbanes i un 5% menys a les zones urbanes
El Servei Català de Trànsit posa en marxa el Pla de Seguretat Viària 2024-2026. L'objectiu d'aquest és reduir un 20% les víctimes mortals a les carreteres interurbanes i un 5% a zones urbanes. Es tracta d'un pas endavant en la ruta marcada de cara al 2050, la Visió Zero, quan es preveu aconseguir que no hi hagi cap víctima.
“🚘 Trànsit posa en marxa el pla de seguretat viària pels pròxims tres anys.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) March 5, 2024
L'objectiu és reduir la sinistralitat a zones interurbanes un 20% i arribar a zero víctimes de cara al 2050 | @RTVECatalunya
📲 MINUT A MINUT: https://t.co/C2eLr2hQJD pic.twitter.com/CMlXfB0jOV“
A través de 210 accions com, per exemple, fomentar l'ús de transports més sostenibles o incorporar sistemes intel·ligents per detectar conductes imprudents, es busca reduir els factors de risc, protegir als usuaris més vulnerables i mitigar l'impacte mediambiental.
També 200 agents dels Mossos d’Esquadra s’afegiran a les tasques de trànsit. Els Mossos d’aquesta convocatòria específica dins el cos ja estan fent les pràctiques, de manera que la incorporació es preveu per a les pròximes setmanes.
Més tecnologia
El pla d'aquests pròxims tres anys conviurà amb la tecnologia per millorar la seguretat a la carretera. Sobretot en l'aplicació de la intel·ligència artificial (IA) amb la qual les càmeres radar detectaran les distraccions al volant, però també si es porta o no el cinturó de seguretat o quin és l'ús que es fa del carril Bus-VAO.
S'instal·laran 50 càmeres d'anàlisi del trànsit i velocitat dels vehicles i es posarà en funcionament un helicòpter falcó, 25 carros radar i cinc equips de dron, per aquesta estratègia de control d'infraccions.
A banda, es preveu implantar un bessó digital que realitzi simulacions de com està el trànsit en cada moment i que així pugui millorar-se la fluïdesa.
Els col·lectius vulnerables, en el punt de mira
Un dels objectius principals del pla és protegir persones grans, nens, ciclistes i conductors de patinets. A més de posar en marxa diverses activitats formatives, es pretén replicar almenys a cinc punts el sistema que avisa de la presència de ciclistes en l’interior de túnels i s'estudia donar-los preferències en algunes rutes.
Les motocicletes tindran carrils preferents al bus VAO -a part s'obriran tres nous a l'anell metropolità-, i a altres vies d'entrada a les ciutats. També es vol ampliar la senyalització de corbes perilloses per a motoristes en rutes que són molt freqüentades per aquest col·lectiu, el més sinistrat, segons afirma el conseller d'Interior Joan Ignasi Elena. L’any passat, 52 motoristes van morir a les carreteres catalanes.
Promoció dels mitjans sostenibles
El context d'emergència climàtica cala cada cop més i diverses de les mesures passen per un canvi de model dels mitjans de transports més sostenibles que no el vehicle privat. Per aquest motiu, Trànsit pren accions per donar suport a la bicicleta, a l'ús del transport públic i a peu. Fins i tot, plantegen reduir els desplaçaments afavorint el teletreball.
Per reduir la contaminació atmosfèrica, el Servei Català de Trànsit pretén realitzar un estudi del peatge urbà i del peatge ecològic, avaluar les noves zones de baixes emissions (ZBE) implantades i implantar un sistema de velocitat variable en vies d'alta capacitat.
Baixa la sinistralitat
El 2023, 150 persones van morir a la xarxa interurbana i 78 a la urbana; 228 en total a Catalunya. Les víctimes mortals a les carreteres es van reduir en aquest període un 14,3% respecte al 2019, sense arribar a l’objectiu del 15% establert en el Pla de seguretat viària anterior.
Malgrat que es tracta d'una xifra positiva pel que fa al retall de la mortalitat, encara es troba lluny del 50% que s'ha marcat pel 2030 i el 100% pel 2050.