Avancen les obres de La Sagrera: els primers AVE passaran aquest 2024
- L'estació no entrarà en servei, però, fins que es quedi enllestit el projecte d'arquitectura de l'interior, pendent de ser redactat
- La part superior de la infraestructura tindrà un parc urbà, que serà en el més gran de tota Barcelona
La nova estació de La Sagrera es troba en última fase de construcció. Es tracta de l'obra civil en marxa més important d'Espanya: una estació intermodal on han de confluir metro, Rodalies, AVE i autocars. Es fa amb l'objectiu de descongestionar l'estació de Sants, la principal estació barcelonina.
L'obra es troba al 70% d'execució i està previst que a finals d'aquest any passin els primers trens d'alta velocitat per l'interior de l'estació, però sense aturar-se. D'igual manera, s'espera que les vies definitives estiguin enllestides en acabar 2025.
Tot i això, perquè l'estació entri en servei, cal enllestir l'arquitectura interior, un projecte que encara es troba en procés de redactar-se.
Construcció de grans dimensions
L'obra permetrà la circulació de trens de Rodalies, regionals i línies d'alta velocitat, tindrà dos aparcaments de fins a 1.500 vehicles i un accés per a autobusos interurbans.
En les últimes setmanes, s'ha començat a instal·lar la coberta central amb 300 bigues. Té un disseny singular: són 8 mòduls en forma de piràmide invertida que junts fan una superfície com cinc illes de l'Eixample. Al centre hi haurà una claraboia que permetrà el pas de la llum natural que arribarà a l'andana i les vies del tren.
A sobre es construirà un parc urbà, anomenat Camí Comtal, de 3,5 quilòmetres de llarg i 40 hectàrees de superfície. Serà el parc més gran de la capital catalana.
Prop de 2.000 milions d'euros
La futura estació té un pressupost de 1.270 milions d'euros. Segons detallen els enginyers, porten executats uns 882 milions d'euros de la caixa de formigó i les vies. A aquests s'han de sumar el projecte d'arquitectura, encara per determinar, i el parc que transcorrerà per sobre de l'estació, que té una estimació d'uns 750 milions d'euros extra.
El coordinador tècnic d'obres de la Sagrera, Luis Ubalde, assegura que actualment hi ha "11 obres treballant de forma coordinada", un fet possible gràcies a les noves tecnologies. Entre aquestes es troba la realitat augmentada i la modelització, eines que ajuden al disseny de la infraestructura i els possibles canvis.