La salut, l'administració pública i el transport acaparen les queixes de la població
- El nombre total de queixes rebudes pel Síndic de Greuges es modera després de la pandèmia
- En l'àmbit de la salut, les queixes per les llistes d'espera representen el 25,5%
Tot i que el nombre de queixes rebudes pel Síndic de Greuges s'ha estabilitzat després del boom de la pandèmia, un any més l’àmbit social torna a ser el protagonista. I és que el 44% de les queixes dels ciutadans estan relacionades amb l'educació, els serveis socials i la salut.
El segon eix d'actuació és l'administració pública, pels processos d'estabilització i de procediment administratiu. També destaca que en el camp de les polítiques territorials, s'han disparat les denúncies per la freqüència i qualitat del bus interurbà.
En total, l'any passat es van adreçar a la institució 17.992 persones i es van iniciar 21.938 queixes, consultes i actuacions d'ofici.
L’àmbit social: el més present
Les queixes i actuacions d'ofici de polítiques socials s'han reduït lleugerament per la disminució de reclamacions en l'àmbit de l'educació. Això s'explica perquè es tracta d'una àrea condicionada per l'efecte de les mesures de confinament i prevenció durant la covid. Les queixes d’educació estan relacionades amb:
- Admissió
- Programació d’oferta
- Segregació escolar
- Situació en què es troben els equipaments
- Educació inclusiva
Pel que fa a serveis socials, s’està produint un increment del volum de queixes i actuacions d’ofici vinculades sobretot amb la manca de resolució o el desacord amb la resolució de prestacions i ajuts, la renda garantida de ciutadania, seguida del reconeixement i revisió del grau de discapacitat i dels serveis residencials i centres d’atenció diürna.
Les queixes presentades al síndic relacionades amb la salut continuen la tendència a l'alça. El principal motiu de queixa és la vulneració de drets de les persones. D'altra banda, el 25,5% fa referència a llistes d’espera.
En l’àmbit de l'habitatge, el 25,8% de les demandes tenen a veure amb la gestió i tramitació dels ajuts i préstecs, particularment de lloguer social; seguides de les quals fan referència a l’accés a l’habitatge social.
L'administració pública representa un 21,7%
El segon àmbit d’intervenció de la institució és el d’administració pública i tributs, que representa un 21,7%. D’aquestes, el 36,6% estan relacionades amb l’àmbit de funció pública i, en particular, dels processos d’estabilització i de selecció del personal a l’administració, seguides del procediment administratiu sancionador i de la formalització de tràmits relacionada amb el procediment administratiu.
La síndica, Esther Giménez-Salinas, afirma que l'administració "ha de poder respondre" a les necessitats de la Catalunya dels 8 milions de persones. En declaracions al Pla B de Ràdio 4, Salinas ha assegurat que l'administració pública té molt marge de millora per respondre les necessitats dels ciutadans.
Més queixes relacionades amb el transport
En el camp de polítiques territorials, s'ha experimentat un increment important del nombre de queixes pel transport. Es denuncia la freqüència i la qualitat de línies d’autobusos interurbans o la gestió de tarifes i títols, que no és homogènia entre els diferents municipis i empreses operadores.
Dins de l’àrea de medi ambient, la contaminació és l’aspecte que més preocupa les persones que han presentat queixes, seguida per la gestió ambiental; per exemple, la gestió de residus o de l’aigua, especialment en el context de sequera actual.