Chery tanca l'acord amb Ebro per poder fabricar a l'antiga planta de Nissan de Barcelona
- El fabricant xinès preveu la producció dels primers elèctrics de la marca Omoda er finals d'any
- Els sindicats de l'antiga Nissan celebren l'acord per reactivar la fàbrica de la Zona Franca
Barcelona acollirà la primera planta d'un fabricant automobilístic xinès de tota Europa. Després de pràcticament mesos d'intenses negociacions, la companyia automobilística especialitzada en vehicles elèctrics Ebro ha signat un acord amb la xinesa Chery per produir a l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona.
L'acord "farà realitat la reindustrialització de la planta", propietat d'EV Motors, matriu d'Ebro. Una notícia molt celebrada des de la Generalitat, que ha negociat fins a darrera hora amb la presència a la Xina del conseller d'Empresa, Roger Torrent. Però, també pels sindicats de l'antiga Nissan, que parlen d'un acord "molt patit, feia temps que somiàvem". Recorden que hi ha a prop de 1.000 treballadors a l'espera de ser contractats.
El relleu de Nissan
El desembarcament del gegant de l'automoció xinès que arriba més de dos anys després de la sortida de Catalunya del fabricant japonès, i que segons el conseller d'Empresa culmina amb èxit el procés de reindustrializatció de Nissan iniciat al 2021. "Ens havíem proposat continuïtat industrial amb una activitat vinculada al sector de l'automoció i amb aquest acord ho aconseguim", ha advertit.
El Ministre d'Indústria, Jordi Hereu, ha rebut aquest dimecres una delegació de l'empresa xinesa i d'Ebro EV Motors després de l'acord. També han assistit el vicegovernador de la província xinesa d'Anhui, l'alcalde de Whu i representants de la Generalitat, com el mateix conseller d'Empresa. Hereu ha definit l'acord com una "magnífica notícia" per la indústria catalana i espanyola.
“🚘 Foto oficial al Ministeri d'Indústria de l'acord de #Chery per fabricar a l'antiga planta de Nissan de Barcelona | @rtvecalunya
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) April 17, 2024
📲 https://t.co/GeoXCYcV2y pic.twitter.com/Wa4msoMbGI“
El primer model per finals d'any
El primer model de la marca Ebro es fabricarà el quart trimestre d'aquest any. La previsió és que a finals d'any Chery comenci a ensamblar a la Zona Franca el model elèctric Omoda E5, el que donarà feina almenys a 600 dels antics treballadors de Nissan. A banda, n'hi ha uns 350 més que també s'espera que s'incorporin progressivament a la nova planta, segons SIGEN-USO, el sindicat majoritari a l'antiga fàbrica.
Aquesta marca, Omoda, ja es pot comprar actualment a concessionaris catalans. Són vehicles fins a un 40% més barats que els dels fabricants europeus. La incògnita ara és l'impacte que això tindrà dins el sector.
L'acord es presentarà oficialment divendres a la capital catalana en un acte amb la presència del president del Govern, Pedro Sánchez i "amb l'assistència de destacats representants institucionals d'Espanya, Catalunya i la Xina", segons el comunicat de la mateixa Omoda.
Una llarga negociació
Els primers contactes per fer arribar l'automobilística xinesa Chery a Catalunya van arrencar amb el tripartit. Ja el president català José Montilla hi contacta el 2010. Més tard, el 2019, és el president de la patronal catalana de l'automoció Fecavem, Jaume Roura, qui inicia les trobades a la Xina amb directius de Chery, procés que ha culminat ara.
Chery neix el 1997, amb tot el capital públic. Ara ja és un dels principals fabricants xinesos, i el primer exportador amb un milió d'unitats l'any passat. Inicialment, buscaven a Catalunya terrenys per construir una planta nova i fabricar tot el vehicle. De moment a l'antiga planta de Nissan, la idea és de moment ensamblar el cotxe amb peces procedents de la Xina, com explica el president de Clúster de la Indústria de l'Automoció de Catalunya, Josep Nadal.