Enlaces accesibilidad

60 anys del Gran Premi d'Espanya de Motociclisme a Montjuïc

  • Corredors, mecànics, aficionats i molt de públic van seguir a la muntanya de Montjuïc el Gran Premi d'Espanya de Motociclisme, ara fa 60 anys
  • Recuperem imatges d'aquesta cursa en què va dominar el català Josep Maria Busquets, fins que a tres voltes del final se li va espatllar la moto

Por
60 anys del Gran Premi d'Espanya de Motociclisme a Montjuïc
Els pilots d'ara fa 60 anys, amb les seves motos al Gran Premi d'Espanya a Montjuïc RTVE

El Gran Premi d'Espanya de Motociclisme celebrat a Montjuïc del 1964, fa seixanta anys, va ser seguit amb gran entusiasme pel públic afeccionat i també per molts altres que no ho eren, però que el 9 i 10 de maig van pujar a la muntanya barcelonina per a gaudir d'un espectacle que sempre emociona i desperta els sentits. Era la segona cursa de motos de l'any, i la 16a edició del campionat. Barcelona es convertia en el centre de l'esport i de la indústria del motor.

Montjuïc, olor de benzina

Milers de persones envoltaven el mític Circuit de Montjuïc, que tornava a fer olor de combustible. S'hi veien els motoristes amb la seva roba de protecció, ulleres especials i botes i un accessori que els motoristes no feien servir habitualment: el casc. Ho veiem a les imatges de la cursa, de l'Arxiu de TVE Catalunya. En aquest enregistrament han quedat immortalitzades les sortides, finals i lliurament de flors als guanyadors de les categories de 50 cc, 125 cc, 250 cc i també de sidecars. En aquest cas, eren dos rams els que es donaven. A les curses d'aquest tipus de vehicle, l'acompanyant és vital per a l'equilibri.

Gran Premi d'Espanya de Motos de 1964 al Circuit de Montjuïc

La carrera de 50 cc la va guanyar l'alemany Hans Georg Anscheidt, amb una Kreidler, moto fabricada a Alemanya. En la cursa de 125 cc, el guanyador va ser l'italià Luigi Taveri, suís que pilotava una Honda. I en la cursa de 250 cc, Tarquinio Provini, italià, va creuar el primer la línia de meta amb una moto del seu país, una Benelli.

A la curiosa carrera de sidecars va ser Florian Camathias, un altre suís, expert en aquesta categoria, que conduïa una màquina italiana, una moto Gilera. Ell i el seu company d'equip van ser els que van passar primer per la meta i a tots dos els van donar un ram de flors.

Busquets: un amortidor li va fer perdre el campionat

Si Anscheidt va poder guanyar la cursa de menys cilindrada, la de 50 cc, va ser perquè el català que va destacar més en la categoria va trencar un amortidor: era Josep Maria Busquets, nascut a Montbrió del Camp, que corria amb una Derbi, moto fabricada a la seu de la marca a Martorelles. Va estar gairebé tota la carrera a primera posició, i quan va patir aquest incident només li faltaven tres voltes pel final. A més, va perdre puntuació per al Campionat del Món. Josep Maria Busquets era especialista en les curses de resistència i també va guanyar dos cops el Subcampionat d'Europa i dues més el d'Espanya de resistència.

El 1966, i també a la muntanya de Montjuïc, Busquets va penjar-se la corona de llorer dels grans campions en guanyar la XII edició de les 24 hores de resistència. A les imatges de TVE, els pilots guanyadors Busquets i Villa, i els mecànics de Montesa, van rebre les corones de llorer dels campions.

L'afició i la pràctica del motociclisme és molt important al país. En el següent capítol de la sèrie Història de l'esport català s'hi recullen imatges dels inicis de les competicions a Catalunya i declaracions dels pioners i de pilots de totes les èpoques, les 24 Hores de Montjuïc, indústries, fabricants i els circuits antics de Terramar, l'Ametlla, i Calafat.