Enlaces accesibilidad
Rodalies

Un robatori de coure a Montcada provoca el caos a la xarxa ferroviària

  • Els trens no poden circular per Barcelona i hi ha afectacions a totes les línies de Rodalies i també al metro
  • ADIF i RENFE treballen per restablir el servei, però admeten que es trigarà "hores" a recuperar la normalitat

Per
Vestíbul de l'estació de Sants de Barcelona, on els passatgers s'acumulen sense saber quan podran agafar un tren
Vestíbul de l'estació de Sants de Barcelona, on els passatgers s'acumulen sense saber quan podran agafar un tren EFE

Un robatori de coure aquesta matinada a Montcada Bifurcació ha provocat una sobretensió de la infraestructura, cosa que està afectant de forma generalitzada el servei de Rodalies. Segons admeten RENFE i ADIF, la situació és "molt complexa" i com que no poden garantir quan podran tornar a circular els trens per entrar i sortir de Barcelona recomanen l’ús d’altres mitjans de transport.

La xarxa ferroviària pateix la incidència més greu dels últims mesos

El robatori ha passat al voltant de les 4 de la matinada d'aquest diumenge. La incidència està impedint la circulació de trens pels túnels de Barcelona i entre Maçanet, Granollers i el Clot, i entre Maçanet, Mataró i el Clot. A més, entre Montcada bifurcació i Montcada tampoc pot circular cap tren. Tot plegat afecta completament la circulació a la xarxa:

  • A l'R1 els trens circulen entre Badalona i Arenys de Mar i a Badalona els viatgers són encaminats al metro. El tram entre Arenys i Maçanet de la Selva està tallat
  • A l'R2 sud el recorregut és l'habitual i els combois paren a totes les estacions, però els que surten o arriben a Vilanova i la Geltrú no circulen; a l'R2 nord només hi ha servei entre Montcada Reixac i Maçanet de la Selva
  • L'R3 està completament fora de servei
  • L'R4 només funciona entre Cerdanyola i Manresa/Lleida d'un costat, i entre L'Hospitalet de Llobregat i Vilafranca/Sant Vicenç de Calders de l'altra. Hi ha transport alternatiu entre Cerdanyola i Fabra i Puig
  • A l'R7 i l'R8 es disposa de servei alternatiu per carretera.
  • A l'R11 la circulació està limitada al tram entre Montcada i Portbou i els trens paren a totes les estacions entre Montcada i Maçanet
  • En el cas de l'R13, R14, R15, R16 i R17 la circulació està restablerta i els trens paren a totes les estacions al trajecte Barcelona-Sant Vicenç de Calders

La sobretensió provocada pel robatori de coure a Montcada Bifurcació ha provocat petits focs als túnels de Barcelona que han afectat diverses línies del metro de Barcelona. Els Bombers de la ciutat han hagut de tancar temporalment l'estació de la Sagrera per la presència de fum. Això ha provocat afectacions a les línies L1, L5, L9 i L10N. A més a més, des de primera hora del matí els combois que circulaven per l'L1 no s'aturaven a les estacions de Catalunya, Urquinaona i Arc de Triomf.

Renfe i Adif estableixen un pla de transport

Renfe, en coordinació amb la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i Adif, estableix un Pla de Transport per fer-se efectiu a partir de dilluns 13 de maig:

  • A l'R1, per cobrir la incidència a Bifurcació Vilanova proposen fer baixar als viatgers a Badalona i envia-los al metro.
  • A R4-Nord hi ha circulació fins a Fabra i Puig i allà enllaça al Metro. En el cas dels viatgers de Manresa, Terrassa i Sabadell, se'ls encamina a FGC, i els de Montcada i Reixac a l'R2. Hi haurà tres trens per sentit i hora entre Manresa i Fabra i Puig.
  • A R4-Sud hi ha circulació fins a L'Hospitalet de Llobregat. Encaminaran als viatgers al metro i amb trens de R1. Passaran quatre trens per sentit amb la freqüència habitual.
  • A l'R3 hi ha servei ferroviari entre Puigcerdà i Montcada Ripollet. Passaran dos trens per cada hora i sentit. Des de Montcada Ripollet hi ha servei alternatiu per carretera fins a Sagrera Meridiana. Des d'allà els viatgers poden continuar en línies de metro.
  • Els viatgers de l'R7 hauran d'anar fins a Cerdanyola amb R4 i després agafar autobús des de Cerdanyola a UAB.

Es reforçarà el personal d'informació i atenció al client a les estacions afectades per ajudar als viatgers. Per dur a terme aquesta operativa extraordinària, s'han sol·licitat un total de 46 nous agents de LogiRails de reforç per torn.

Robatoris de coure constants

El d'aquest diumenge se suma a la vintena de robatoris de coure registrats a les últimes setmanes a la xarxa ferroviària de la conurbació de Barcelona i segons la cap de comunicació d'ADIF a Catalunya, María del Mar Ruiz, es tracta de la més greu que ha passat en els últims anys. Des de principis d'any n'hi ha hagut 46, 32 dels quals a la província de Barcelona i en especial a l'entorn de la capital catalana.

L'afectació d'aquest diumenge s'ha vist agreujada per la proximitat a Barcelona del lloc on s'ha robat el cable, ja que es tracta segons Ruiz d'un "nus de comunicació molt important, amb molts senyals i canvis d'agulles". Arran del robatori s'ha produït a Montcada un incendi de les instal·lacions de senyalització, comunicacions i sistemes de seguretat de l'estació. Tant Ruiz com Antonio Carmona, president de Rodalies, expliquen que des de fa uns anys s'ha intensificat la comunicació i la col·laboració amb els Mossos d'Esquadra per investigar els robatoris de coure a la xarxa ferroviària.

Fonts del Ministeri de Transports atribueixen el robatori a un acte "intencionat" perquè ha passat en llocs de difícil accés i la quantitat de material sostret no ha estat gaire important. A més a més, asseguren que les circumstàncies de l'acció no encaixen amb el d'un robatori ordinari, com els que hi ha hagut recentment. El Sindicat Espanyol de Maquinistes Ferroviaris (SEMAF) parla de sabotatge i demana una investigació judicial: "ha estat un atac al cor de la xarxa de Rodalies amb conseqüències imprevisibles", avisa en un comunicat. Els maquinistes destaquen que Catalunya concentra el 40% de les incidències de la xarxa de tot l'Estat, malgrat representar només un 20% del total d'operacions.

Catalunya encapçala els robatoris de coure a les infraestructures ferroviàries

Com a responsable de Rodalies a Catalunya, Antonio Carmona ha admès que la situació aquest diumenge al conjunt de la xarxa és "molt complexa i difícil" i que els tècnics encara estan avaluant l'abast de la incidència, de manera que no hi ha cap previsió sobre quan es podrà restablir el servei, ni que sigui parcialment.

De fet, RENFE i ADIF han convocat aquest vespre una reunió amb la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i els Mossos d'Esquadra per coordinar un pla de transport de cara a dilluns. El consistori de la capital catalana ha avançat que té previst reforçar el servei de metro per suplir la mancança de circulació a les línies de Rodalies.

Els usuaris perden la paciència

Com acostuma a passar en aquests casos, els usuaris es queixen de la poca informació rebuda per part del prestador del servei i la manca d'alternatives de transport. L'ambient a l'estació de Sants aquest diumenge és d'indignació generalitzada i molts passatgers esperen al vestíbul resignats i confusos.

Greu afectació ferroviària a tota la xarxa de Rodalies | JUANFRA ÁLVAREZ

"Avui em quedaré sense votar per primera vegada i serà per culpa del tren", ha lamentat a l'ACN un usuari de 91 anys que havia d'agafar un tren de l'R2 nord o R11 cap a Sant Celoni i així poder exercir el sufragi a Sant Esteve de Palautordera. D'altres, tenen una mica més de sort però saben que trigaran molt més temps de l'habitual a fer el viatge.