Enlaces accesibilidad

Pla alternatiu a Rodalies per arribar a Barcelona: l'R3, R4 i R7 funcionen parcialment

Per
Pla alternatiu amb autobusos per arribar a Barcelona
Pla alternatiu amb autobusos per arribar a Barcelona

Un robatori de coure a Montcada i Reixac aquest diumenge a la matinada ha provocat la paralització total de la xarxa de Rodalies de Catalunya. Tot i el restabliment parcial del servei, encara hi ha afectacions importants que dificulten el transport amb tren. Per això, s'ha aprovat un pla de mobilitat alternatiu mentre continuen les tasques per recuperar la normalitat.

A hores d'ara, les línies més afectades són l'R3 i R4 nord i el Govern reconeix que podrien trigar fins a dos mesos a tornar a funcionar amb normalitat. L'R1 i l'R7 tampoc circulen com habitualment. Pel que fa a l’R2, l’R8, l’R11 i els regionals del sud, circulen sense afectacions.

Els Mossos d'Esquadra continuen investigant què va passar diumenge a la matinada i descarten que es tracti d'un boicot a la xarxa. I és que el robatori s'ha produït justament el mateix dia de les eleccions catalanes, cosa que ha dificultat que moltes persones hagin tingut problemes per desplaçar-se als col·legis electorals.

Pla alternatiu per arribar a Barcelona

Com ja ha passat aquest diumenge, a les estacions de Plaça Catalunya, Arc de Triomf, la Sagrera i el Clot no funciona el servei de Rodalies. El dispositiu de transport alternatiu preveu 22 busos per connectar Montcada Ripollet amb Sagrera Meridiana. 

  • L’R1 ha recuperat la circulació aquest dimarts, així que funciona des de l'Hospitalet fins a Maçanet-Massanes.
  • A l’R4, dos trens per hora i sentit entre l'Hospitalet i Manresa, i quatre trens per hora i sentit entre l'Hospitalet i Sant Vicenç de Calders.
  • A l’R3, el servei és entre Puigcerdà i Montcada Ripollet, amb dos trens per hora i sentit. Des de Montcada fins a Fabra i Puig, hi ha servei alternatiu amb bus. Després es pot agafar el metro.
  • A l’R7, els viatgers han d’agafar l’R4 fins a Cerdanyola i des d’allà bus a la UAB. També disposen de l’alternativa Bus Exprés 3.
  • L'R12 entre Calaf i Manresa es troba interromput. Hi ha servei alternatiu d'autobusos en aquest tram.

L'Executiu avisa que l'avaria és "estructural" i ha demanat una auditoria independent sobre l'incident per assegurar que s'havien pres les mesures necessàries per evitar un curtcircuit generalitzat. La Generalitat troba estrany que les afectacions s'hagin produït al Clot i a Sagrera, ja que la incidència ha estat a Montcada Bifurcació. El pla de mobilitat proposat per Renfe resulta "insuficient" pel Govern.

El Govern no descarta el sabotatge

Reparar l'avaria a Rodalies costarà uns 15 milions d'euros i dos mesos per restablir la normalitat, segons ha anunciat aquest dilluns a la tarda el ministre de Transports, Óscar Puente. També ha explicat que demà mateix es denunciaran els fets davant del jutjat per "aclarir qui hi ha al darrere".

Puente ha destacat l'alta incidència per robatoris de coure a la xarxa en els últims anys a Catalunya i no descarta que els autors vulguin pressionar pel traspàs efectiu de les competències de Rodalies. "Aquesta situació no se soluciona amb el traspàs de Rodalies, tret que es pensi que hi ha una relació entre que les competències no s'hagin transferit i que aquests fets es produeixin".

De fet, el cap de Transports ha indicat que el valor del material robat aquest diumenge, quaranta metres de cable de coure és "menyspreable si el que es pretén és la venda", i que els fets s'han produït en un punt d'accés molt difícil, amb la qual cosa, els autors de l'acte "es van jugar la vida" per retirar un material de valor escàs al mercat negre.

A més, el cap de Transports ha reiterat que els actes vandàlics són competència de la policia. "No entro a valorar si els Mossos estan fent bé la seva feina o no, entenc que ho estan fent tan bé com poden. Però si dic que si la policia catalana no té responsabilitat sobre l'assumpte, Renfe i Adif encara menys".

Els usuaris, indignats

Els viatgers han mostrat la seva insatisfacció amb la situació a Rodalies. Els usuaris de l'R4 tenen sensació “d’impotència” perquè se senten incomunicats. A l'estació de Manresa, el tren de les 8:48 h del matí no ha passat i s’han acumulat usuaris al de dos quarts de 10. Es queixen del "pèssim servei" de Rodalies i de les incidències constants.

Caos a Rodalies: el pla alternatiu de Renfe afecta el metro i el bus

Els passatgers de l'R1, que han de baixar a Badalona i agafar el metro, han criticat que l'alternativa del subsol no cobrirà la demanda, com tampoc els busos fins a Barcelona, i han reclamat més coordinació i informació per facilitar la connexió del tren al metro.

Els viatgers de l'R4 sud, que finalitza el servei a Hospitalet de Llobregat, han acceptat amb resignació una nova alteració del servei. "És una vergonya, de veritat que és una vergonya, però és el que hi ha", ha lamentat un dels usuaris. Molts passatgers triguen més temps a arribar a la feina o als centres educatius, i asseguren que ja estan acostumats.

Rodalies i Mossos es passen la pilota

El director de Rodalies, Antonio Carmona, comparteix la "indignació" dels usuaris i ha instat als Mossos d'Esquadra a posar fi a aquesta "xacra de robatoris de coure". Carmona trasllada la responsabilitat de la seguretat a les vies a la policia catalana i es defensa dient que la seguretat que pot posar Adif "és complementària"

Els Mossos d'Esquadra, però, defensen que no és la seva competència. El director del cos, Pere Ferrer, ha assegurat que el primer responsable de la seguretat de la infraestructura ferroviària és Adif, ja que n'és la propietària. Ferrer ha assegurat que els Mossos hi poden "col·laborar", però ha insistit que si s'han de repartir responsabilitats "s'ha de començar per Adif".