Enlaces accesibilidad

Queixes pel pla alternatiu de Rodalies i manca de consens entre el Ministeri i la Generalitat

Por
Els usuaris de Rodalies fan mans i mànigues per arribar a lloc

Les queixes per l'actual escenari a Rodalies continuen creixent. Arran les afectacions a diverses línies pel robatori de coure de diumenge, s'ha activat un pla alternatiu de transport que molts usuaris consideren insuficient. Les línies més afectades són l'R3 i l'R4, que trigaran uns dos mesos a tornar a la normalitat.

Aquest escenari també perjudica els treballadors d'Adif i Renfe. El sindicat UGT ha denunciat que després dels actes vandàlics a la xarxa, la situació és "insostenible" i ha demanat als Mossos d'Esquadra que augmentin la vigilància. Des de la policia catalana, però, es defensen argumentant inspeccions periòdiques.

El ministre de Transports també apunta que cal un reforç de la vigilància per part dels Mossos i nega que un traspàs de competències pugui solucionar els actes vandàlics, unes paraules que des de la Generalitat consideren "excuses". L'Executiu descarta un sabotatge coordinat i assenyala una manca de manteniment de la infraestructura.

Els FGC absorbeixen el flux

Usuaris habituals de l'R4 opten pels FGC perquè consideren que dos trens per hora "és absolutament insuficient". Així ho ha expressat l'usuari Rafael Ibero, que afirma que "fins que no hi hagi condicions de Renfe més clares" seguirà, per ara, agafant el cotxe fins a Bellaterra per pujar a l'S2 de FGC fins a Plaça Catalunya. De fet, la línia del Vallès de FGC ha augmentat un 2,6% el passatge en hora punta.

L'R3 és la línia més afectada pel robatori de coure de diumenge. Un usuari membre de la plataforma 'Perquè no ens fotin el tren' explica que els passatgers habituals se senten "deixats de la mà". "En aquests moments, pràcticament s'ha normalitzat el servei de Rodalies excepte la línia R3. Tenim la sensació de ser sempre els últims", ha dit. Un nou robatori de coure a la xarxa aquest dimarts provoca la interrupció de la línia entre Ripoll i Vic.

UGT denuncia la situació "insostenible"

UGT ha denunciat la situació "insostenible" del personal ferroviari a Catalunya després dels "actes vandàlics que han afectat greument la xarxa" de Rodalies. El sindicat es mostra "preocupat" per la realitat "alarmant" que Catalunya concentra més del 50% de les incidències ferroviàries per actes vandàlics a tota Espanya, unes dades que ha fet públiques el ministre Óscar Puente.

Per això, el sindicat fa una "crida urgent" als cossos de seguretat, especialment a les Unitats Ferroviàries dels Mossos d'Esquadra, perquè intensifiquin de manera decidida la vigilància en totes les estacions i trens de Rodalies per a prevenir els delictes.

Sabotatge o robatori?

Una de les claus de la situació és on recau la responsabilitat, sobretot per poder evitar futurs episodis com aquest. No hi ha consens, però entre el Govern, la Generalitat, Renfe i els Mossos. El ministre de Transports insisteix que els actes vandàlics són competència de la policia, i que Renfe i Adif no tenen responsabilitat. Puente ha informat aquest dimarts al migdia que ja han presentat la denúncia al jutjat.

El director dels Mossos, Pere Ferrer, ha considerat una "irresponsabilitat" que des del govern espanyol "s'intenti acusar" la policia catalana d'inacció. Ferrer ha asseverat que des de diumenge han fet tres inspeccions oculars i ha titllat de "poc oportunes" aquestes paraules. Els Mossos defensen que han doblat el patrullatge els dos darrers mesos i posen el focus en el fet que no hi hagués càmera de videovigilància a la zona.

La Generalitat també ha carregat contra Puente per posar "excuses" i ha replicat les seves paraules: "No s'havia vist mai que es traspassi la responsabilitat a la policia". El govern català descarta que la greu incidència es tracti d'un sabotatge coordinat, tal com havia "insinuat" Puente. La conselleria de Territori assenyala la causa dels problemes en la falta de manteniment de la infraestructura.