3 consells per evitar estafes per internet
- Cada cop són més les pràctiques delictives mitjançant internet i una de les més habituals és l'estafa
- A 'L'altaveu', el periodista Marco Chiazza dona 3 consells per evitar que et robin en línia
Els avenços de les noves tecnologies han permès evolucionar en molts àmbits, i el de la delinqüència no és l'excepció. Ja fa temps que els robatoris i les estafes també es practiquen per internet, és a dir, en línia. El periodista Marco Chiazza ofereix 3 consells per evitar que t'estafin per la via digital a 'L'altaveu'.
1. Analitza el seu perfil
Abans de tot, si vols minimitzar al màxim els riscos que t'estafin, has de ser molt desconfiat amb tothom. El primer pas és fer una anàlisi del perfil de la persona amb la qual has d'interactuar. Fixa't si la seva compta és nova o de creació recent. Si veus que se l'ha generat fa poc temps, sospita, pot ser que sigui falsa i tingui l'objectiu d'enganyar a la gent.
Igualment, fes una observació de les característiques de les operacions realitzades per part de l'altra persona. Ves amb compte si el perfil amb el qual negocies no té valoracions ni historial de vendes, no és algú en qui puguis confiar cegament.
2. Detecta els comportaments incoherents
Una altra clau per evitar que t'estafin en línia és identificar ràpidament comportaments estranys. Un exemple habitual es produeix quan l'altra persona viu lluny, però vol quedar en persona. És evident que la proposta és incoherent, perquè les plataformes de compravenda gairebé sempre tenen serveis d'enviament per evitar precisament els desplaçaments. Probablement és un parany, no hi caiguis.
Una altra situació anormal és quan el comprador vol pagar més del que val el producte, és utòpic. Per tant, no te'n refiïs si t'ofereix una quantitat superior a la del preu que has estipulat a l'objecte que vols vendre. Segurament, la proposta també és una trampa, com ho és el cas anterior.
3. Estudia el contingut dels seus missatges
L'altre punt fonamental per evitar que et robin per internet és analitzar els missatges que envia l'altra persona i pensar abans de fer res. No donis mai les teves dades personals si te les demana, com podria ser el número de telèfon. No li facilitis, les aplicacions de compravenda tenen servei de missatgeria interna. Per tant, és possible que la petició tingui finalitats delictives.
Igualment, si els missatges de l'altre contenen faltes d'ortografia o tenen un contingut estrany, desconfia de la persona amb la qual et comuniquis. Pot ser un robot o pot ser un delinqüent que vulgui estafar-te. Obre bé els ulls i estigues atent a tots els detalls.