Problemes sistemàtics que arrossega Rodalies a les quatre demarcacions catalanes
- Queixes pel pla alternatiu de Rodalies i manca de consens entre el Ministeri i la Generalitat
- La consellera Ester Capella demana accelerar el traspàs de les competències
Setmana de caos a la xarxa ferroviària de Rodalies, després que el diumenge passat un robatori de coure espatllés l'estació de Montcada. Una avaria que, segons el Govern, podria trigar fins a dos mesos a recuperar la normalitat.
Les diverses afectacions a la mobilitat catalana han provocat que s'engegués un dispositiu alternatiu de busos i es treballés per augmentar les freqüències. Una mesura que, segons els usuaris, és insuficient. Les queixes, però venen d'abans: hi ha problemes sistemàtics i els catalans cada cop més perden la seva paciència.
Desdoblar l'R3, urgent a Barcelona
El principal problema del servei a la capital catalana és la seva saturació. Els dos túnels que travessen la ciutat estan al límit de la seva capacitat. I del conjunt de línies, l'R3 que uneix l'Hospitalet de Llobregat i Vic és la més deficient pel seu recorregut en via única des de Montcada.
Una situació derivada de la manca d'inversió durant dècades. "S'havien deixat de fer aquests projectes", explica el director del centre d'estudis del Transport Terminus, Joan Carles Salmerón.
Actualment, hi ha diferents punts de la xarxa en obres: el desdoblament de l'R3, amb els trams de Vic a Centelles i de La Garriga a Mollet del Vallès com els més avançats; la construcció de la línia que ha d'unir Barcelona amb la T1 de l'aeroport del Prat i les obres per soterrar les vies a Montcada.
Salmerón assegura que el fet que hi hagi obres en marxa vol dir que fa almenys "tres o quatre anys de planificació" i d'inici de treballs.
Massificació dels vagons a Tarragona
A Tarragona, les demandes també giren al voltant del dèficit d'inversió a la xarxa de Rodalies, que ha provocat que la demanda del trajecte Barcelona - Tarragona hagi crescut només un 6% en els darrers anys, el que genera una massificació diària dels vagons.
Fa anys que es demanda un augment de la freqüència de trens en direcció a Barcelona. Combois amb retard, que a més a més venen plens.
Pocs trens i connexions a Lleida
Lleida és l'única demarcació catalana sense un pla de Rodalies. El 2018, Comissions Obreres (CCOO) va elaborar un pla sobre el qual ara s'estableix l'estratègia de mobilitat a Lleida. Augmentar freqüències i reduir temps de viatge, els grans deutes pendents.
Només 33 dels 1.000 trens que circulen cada dia a Catalunya tenen origen o destí a Lleida. Actualment, és l'única la demarcació sense un pla de Rodalies.
Excés d'incidències i retards a Girona
A Girona els usuaris es queixen sobretot dels incompliments horaris, especialment de la línia que uneix Barcelona i Girona amb la frontera francesa. També els usuaris del Pirineu gironí reclamen més inversions per poder tenir un servei de transport digne.
Les línies que han acumulat més retards són l'R3, l'R11 i l'RG1. Diversos usuaris abandonen la xarxa i canvien a l'alta velocitat o el cotxe privat.
Capella insisteix en el traspàs de Rodalies
La consellera de Territori en funcions, Ester Capella, exigeix que s'acceleri el traspàs de les competències de Rodalies a la Generalitat, després de les incidències d'aquesta setmana. "Ningú ve a demanar disculpes, donem sempre la cara des del Govern", ha insistit.
També ha instat el govern espanyol que s'uneixi a "una auditoria real" de la xarxa ferroviària perquè "un dia sigui, com ho són els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, puntual i eficaç".