67 morts a les carreteres catalanes els primers sis mesos del 2024
- El mes de juny ha estat el que ha concentrat més víctimes amb 18
- Trànsit avisa que la xarxa viària catalana està "al límit" de la seva capacitat i demana millorar la connectivitat
Juny, juliol i agost són els mesos amb més mobilitat a la xarxa viària catalana. I, tot i que aquesta no és la causa de la sinistralitat, sí que són dues variables que es correlacionen. Precisament, juny és el mes que ha registrat més morts: unes 18.
Una xifra que suposa gairebé una tercera part del total en el que portem d'any. Les carreteres catalanes han deixat 67 morts en els primers sis mesos del 2024. Malgrat tot, s'han reduït un 6% respecte al 2023 i un 22,3% al 2019.
Pel que fa al tipus de sinistre, dels 61 accidents mortals, 19 han estat sortides de via, 19, xocs frontals i 10, xocs laterals.
Disminueixen lleugerament els més vulnerables
Els col·lectius més vulnerables, és a dir, motoristes, vianants i ciclistes, enguany han patit menor sinistralitat. Enguany n'han mort 26, mentre que el 2023 n'eren 32 i el 2019, 34. De les víctimes 22 són motoristes, 3 vianants i 1 ciclista.
Això no obstant, la proporció de motoristes morts respecte al total continua sent d’una tercera part, concretament un 32,8% (22 motoristes). Pel que fa als vianants, s’ha passat de 7 persones atropellades l’any passat a 3 aquest any. Finalment, quant als ciclistes, aquest 2024 n’ha mort 1, el mateix nombre que l’any passat i 2 menys respecte al 2019.
D'altra banda, aquest semestre de 2024 s'ha vist molt implicada la furgoneta. Fins al 30 de juny, s'ha registrat la mort 9 persones que viatjaven en ella; mentre que en el mateix període de 2023 no es va registrar-ne cap.
La C-37, el punt negre
La C-37 acumula 7 víctimes mortals en aquesta primera meitat de l'any, seguida de l'Eix Transversal (C-25) que n'acumula 5. A continuació, hi ha l'A-2, l'N-II, la C-12 i la T-310, que enguany han registrat 3 morts cadascuna.
“🔴 67 morts a la xarxa viària catalana aquest 2024, amb un juny negre.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) July 4, 2024
🗣️ El conseller d'Interior admet que ha estat un mal mes en relació amb altres anys: "Hi ha hagut 18 morts" | @RTVECatalunya
📲 MINUT A MINUT: https://t.co/QSsXBAk2JD pic.twitter.com/hGyYM6fusp“
A l'AP-7, on fins ara hi havia hagut dues víctimes mortals al Vendrell i a Castellví de Rosanes, hi ha hagut una reducció de les víctimes.
Problema amb les connexions
Segons el Departament d'Interior, la xarxa viària catalana està al límit de la seva capacitat i necessita millorar urgentment les seves connexions. El conseller, Joan Ignasi Elena, ha assegurat que concentra el gruix de mobilitat de vehicles pesants de la península i el trànsit de 4 milions de persones de la conurbació metropolitana de Barcelona.
Sobretot, la C-58 i l'AP-7 és una de les connexions que s'ha de resoldre. "Vam tenir algunes intervencions, que finalment s'han revertit, que encara ens van provocar més problemes en aquest nus, al que caldria sumar l'N-150", assegura Ramón Lamiel, director de Trànsit. A banda, afirma que l'AP-7 i l'A-7 també és una connexió que necessita millora.
Més controls i formació
El Departament d’Interior i Trànsit reforçaran diverses mesures adreçades a prevenir la sinistralitat, fent èmfasi en els vehicles pesants.
- Formació voluntària per als conductors professionals especialment per als que són de fora de la Unió Europea
- S'intensificaran els controls ITV de vehicles pesants en carretera
- Macrocontrols de vehicles pesants en vies d’alta capacitat
També aniran destinades a contenir els sinistres del període d'estiu, quan més augmenta la mobilitat.
- Campanyes de distracció, alcoholèmies, velocitat i motocicletes
- Vols d’helicòpter Falcó en les vies on es concentra més sinistralitat
- Instal·lació de sistemes de radars en línia en les zones de més risc
- Campanya per evitar robatoris i altres delictes