Enlaces accesibilidad

Tens por a volar? 4 explicacions d'un pilot per fer tranquilitzar-te

  • El pilot Ferran Valls ofereix 4 motius pels quals no t'hauries de preocupar quan viatgis amb avió a 'El Pla B'
  • La seguretat a l'aviació és molt alta, les aeronaus estan preparades per a les pitjors condicions

Per
Treu-te la por de volar amb aquestes 4 explicacions d'un pilot d'avió
Home assegut en un avió tapant-se l'oïda.

Moltes persones tenen aerofòbia, la por de volar amb avions. De fet, pot estar relacionada amb altres pors com la claustrofòbia, el temor d'estar en un espai tancat o limitat, o l'acrofòbia, l'ansietat, el pànic i el nerviosisme d'estar en un lloc alt. Ferran Valls, comandant d’Airbus A330 d’Ibèria, ofereix 4 explicacions al programa 'El Pla B' de Ràdio 4 que et faran estar més tranquil quan et transportis amb avió.

1. Volar és una activitat molt recurrent

Segons Valls, a l’aeroport de Barcelona-el Prat es produeixen uns 1.000 vols de mitjana diàriament, al de Barajas de Madrid uns 1.200 i al de Hartsfield-Jackson d'Atlanta, el de més volum de tràfic d'enlairaments i aterratges diaris, uns 2.000. Transportar-se per l'aire està a l'ordre del dia, i si no fos un mitjà segur, els aeroports no tindrien tanta activitat.

2. Risc mínim de mort o de lesió

El pilot d'Ibèria afegeix que la seguretat a l'aviació és molt alta: "Sabent això, ja no hauríem de tenir por de volar”, diu. El comandant assegura que, pel que fa a avions i aeroports de grans dimensions, sovint hi ha notícies que hi ha hagut un accident, però sense morts ni ferits. El risc de lesió o de mort és molt petit.

L'aerofòbia pot tenir a veure amb altres pors com la claustrofòbia.

Avió de la companyia d'Iberia.

3. El soroll del motor no és motiu de pànic

Hi ha una dita sobre els avions que diu: ‘un motor sorollós és un motor sa’. Valls ni ho confirma ni ho desmenteix: "Que se senti més o menys, avui dia, depèn del model, de les dimensions i de la modernitat de l’avió, o d’on estiguis assegut". Ell assegura que, per exemple, l’Airbus A350 d’Ibèria és molt silenciós.

4. Els avions estan preparats per a les pitjors condicions

Per al comandant, les turbulències és com anar per un camí irregular, amb el paviment menys allisat, amb el cotxe o la moto. El presentador d''El Pla B' de Ràdio 4, Toni Marín, li pregunta què passaria si es trenqués l'ala d'un avió. El pilot afirma no haver viscut mai aquesta situació i explica per què: “Quan hi ha turbulències, les ales van amunt i avall, com les d’un ocell. Estan dissenyades amb aquesta flexibilitat justament perquè no petin”.

Els fan unes proves bestials a les ales per demostrar que poden resistir

A més, segons Ferran Valls els avions passen per uns túnels on fan uns tests inversemblants que certifiquen la seva aptitud per volar: “Els fan unes proves bestials a les ales per demostrar que poden resistir. Passen per unes situacions que mai et trobaràs en un vol”, diu l'expert.