La pressió i la influència de les xarxes socials: Tiktok i els 'trends'
- La periodista Irene Llamas i la presentadora Maria Garcia parlen sobre algunes tendències enganyoses que circulen per Tiktok
- Els 'trends' poden ser consells, rutines o productes que volen que compris, entre altres, que no acaben sent tot el que semblen
Les xarxes socials ens mantenen desconnectats, més que connectats. Hi ha molts 'trends', tendències que es posen de moda, especialment a Tiktok, que ens influencien molt. Tanmateix, moltes vegades no ens són útils. "Volem seguir un patró que sovint no és realista perquè cada persona té les seves pautes i necessitats i no crec que sigui sa", afirma la periodista Irene Llamas, que comenta alguns dels 'trends' de Tiktok enganyosos a 'L'estiu a Ràdio 4' amb la presentadora Maria Garcia.
1. Gel per a la ressaca
Un cas és el del gel per a la ressaca. Aquesta tendència bàsicament exposa unes noies que es lleven, perfectament maquillades, i a un bol d'aigua amb gel hi posen la cara a dins. Llamas va consultar la validesa d'aquesta tècnica amb dermatòlegs i aquests li van assegurar que és nociu per a la pell: "Com ho venen tan bé per a xarxes socials, la gent ho fa", diu.
2. 'That girl'
“Ens venen la idea que la felicitat està darrere de la perfecció“
Un 'trend' perillós per a la salut mental és el de 'That girl', que descriu aquella noia perfecta que es lleva a les cinc del matí per fer la seva rutina, la qual està perfectament confeccionada, abans d'anar a estudiar o a treballar. Els hàbits que s'inclouen és el cuidat de la cara, el famós 'skin care', fer ioga, dutxar-se i fer un cafè, el qual surt d'anunci: "Ens venen la idea que la felicitat està darrere de la perfecció", apunta la periodista. Segons ella, els costums són positius, però no sempre el cos demana el mateix i, per tant, voler seguir aquest patró no és realista.
“Això està produït i gravat amb antelació“
La presentadora de 'L'estiu a Ràdio 4', Maria Garcia, afegeix que darrere d'aquests vídeos s'amaga una estructura molt quadriculada: "Ningú es lleva amb una cara perfecta, ni cada dia es té l'armari tan ben organitzat". A més, Llamas assegura aquests vídeos possiblement no s'enregistren en el moment en què la persona es lleva: "Això està produït i gravat amb antelació".
“Ens pensem que si no arribem a aquest nivell no servim per a res“
El problema de tot això, segons Garcia, és la influència que tenen aquestes tendències sobre les persones, fins al punt que pot generar frustració: "Ens pensem que si no arribem a aquest nivell no servim per a res". Per aquest motiu, Llamas puntualitza que no ens hem de fixar en aquests referents quan volem emprendre una nova rutina: "No podem imitar aquest patró tan artificial perquè després ens frustrem quan no ens llevem a les cinc del matí". En aquests casos és millor buscar una altra manera de fer, segons la periodista.
3. 'Tiktok made me buy it'
Un altre corrent perillós és el de 'Tiktok made me buy it', és a dir, 'Tiktok m'ho va fer comprar'. Aquest 'trend' tracta bàsicament de coses que no necessitem, però com les veiem a xarxes socials amb uns anuncis perfectes, acabem comprant-les. Un exemple que van veure tant la presentadora com la periodista és el d'un termo preciós, gran, amb colors llampants, per posar-hi begudes a dins. Aquest producte tenia un preu de 50 euros quan el preu d'aquest producte sol estar entre 10 i 15 euros, o menys.
“Tot es resumeix en què volem ser com els altres“
Un altre exemple és el de les 'brumes', unes colònies corporals d'una marca en concret que venen de tots els colors i que fan una olor brutal. Molta gent ha caigut en el que segurament és una colònia de tota la vida, però 'maquillada': "Encara que diguis que no t'influencien, t'ho acaben posant dins del cervell", pensa la presentadora. Per la seva banda, Llamas considera que això es pot deure al fet que estem contínuament cercant com semblar-nos a aquella persona que creiem que és atractiva, en voler tenir el que té, en creure que si fas una rutina o si compres un producte t'hi assemblaràs més, et veuràs millor i seràs més feliç, i ens oblidem del que realment necessitem: "Tot es resumeix en què volem ser com els altres", conclou.