En què s'han gastat el Bo Cultural Jove les generacions del 2004, 2005 i 2006?
- El Reaggueton Beach Festival és la tercera empresa més beneficiada del Bo Cultural Jove
- El periodista Marc Margarit revela les dades i els secrets que envolten aquesta promoció
Ja fa tres anys que el Bo Cultural Jove està disponible pels ciutadans espanyols a partir dels 18 anys. Els nascuts el 2004, 2005 i 2006 han disposat de 400 euros per gastar en cultura: 200 per a arts en viu, 100 per a productes culturals físics i 100 per a consum digital o en línia. En què es gasten aquests diners? El periodista Marc Margarit ho explica a 'L'estiu a Ràdio 4'.
El top-10 d'empreses més beneficiades
La dada més polèmica que s'ha extret de les estadístiques relacionades amb el bo cultural és que el Reggaeton Beach Festival és la tercera empresa que més s'ha beneficiat d'aquesta promoció amb un ingrés de més de set milions d'euros entre el 2022 i el 2024. Només el superen la FNAC i el Corte Inglés.
La quarta organització que més ha facturat gràcies al bo jove és la GAME, la tenda de videojocs, seguida per la llibreria Casa del Llibre, i Enterticket i Ticketmaster, empreses de venda d'entrades. Després s'hi troba Cinesa, Netflix i ElmoCines. Com es pot apreciar, la dada més significant al top-10 d'organitzacions que més s'han beneficiat del bo cultural és que no hi apareix cap relacionada amb el teatre.
Les 'trampes' del bo cultural
Molts joves s'han aprofitat dels buits legals que permet la iniciativa i part d'aquest pressupost l'han destinat a l'oci nocturn. El cas més sonat a Catalunya és el de la Sala Apol·lo, on molts joves pagaven l'entrada amb el bo cultural.
Tot i que s'ha rumorejat que aquesta trampa era possible fer-la pel nom de l'establiment, Teatre Apolo, el més probable és que sigui factible per les característiques de l'aplicació Dice, per on s'adquireixen les entrades. Funciona per mòbil i les compres no es tramiten com a arts en viu sinó com a subscripcions digitals.
Impacte en els llibres
Des del Gremi de Llibreters de Catalunya fan una "valoració positiva" per la importància de "posar la cultura al centre". A Catalunya s'han apuntat al bo cultural jove més del 59% dels joves que han fet 18 anys i des del Gremi són coneixedors que bona part l'han destinat a la compra de llibres, la qual cosa té un impacte econòmic sobre les llibreries evident. Tot i que les dades exactes de quant s'han gastat en llibres els joves de manera territorialitzada les posseeix el Ministeri de Cultura, els Llibreters saben que les grans cadenes com el Corte Inglés o FNAC són algunes de les grans beneficiades.