Enlaces accesibilidad

El Govern desbloqueja els treballs per "millorar" l'Aeroport

  • El govern reactiva la comissió tècnica Estat-Generalitat per estudiar "l'ampliació de la capacitat" de l'Aeroport de Barcelona
  • ERC demana a Salvador Illa que no confongui la modernització amb l'allargament de la tercera pista

Per
Imatge de la Terminal 1 de l'Aeroport del Prat
Imatge de la Terminal 1 de l'Aeroport del Prat

El Govern català ha aprovat aquest dimarts la reactivació de la comissió tècnica Estat - Generalitat per a l'ampliació de l'aeroport del Prat. La portaveu de l'executiu català, Sílvia Paneque, ha concretat que espera que la comissió tingui llesta en el termini de "tres o quatre mesos" un estudi sobre les propostes de "millora de la capacitat" de la infraestructura. En aquest sentit, ha evitat referir-se a la polèmica ampliació de la tercera pista ha arribat a apuntar que "el Govern no té encara un posicionament".

El Govern reactiva la comissió tècnica per ampliar el Prat

El Govern, per cert, s'ha vist obligat a rectificar el redactat de l'acord aprovat, en què textualment es considerava "necessari incrementar la capacitat actual de l’aeroport, amb la millora de l’impacte acústic i l’allargament de la pista al mar per a satisfer la demanda de vols intercontinentals, amb una longitud que vindrà determinada per criteris tècnics i ambientals" L'objectiu final és esdevenir un hub intercontinental de nova generació", apuntava. En el nou redactat, en canvi, l'executiu es limita a destacar la "necessitat de prendre decisions per millorar la seva competitivitat".

El Govern reactiva la polèmica de l'ampliació de l'Aeroport

Reactivació de la comissió tècnica

Paneque ha recordat que l'acord amb Esquerra ja preveu l'elaboració del pla director abans del 2026 i un límit temporal de deu anys perquè aquest es porti a terme. En tot cas, la portaveu del Govern ha volgut insistir que ara el que es fa és reactivar la comissió tècnica prevista i que no s'havia reunit des del passat mes de gener. "L'elaboració de l'informe ajudarà a prendre una decisió", ha dit Paneque, advertint que en tot cas la posició final estarà condicionada a la negociació amb la resta de grups parlamentaris.

Des del Govern de Salvador Illa s'insisteix que l'Aeroport de Barcelona es troba "al límit de la seva capacitat" i per aquest motiu és necessari augmentar el nombre d'operacions actuals "per la seva importància econòmica". En aquest sentit, s'apunta a la possibilitat d'incrementar de 50 a 70 els vols intercontinentals diaris.

Esquerra i els comuns criden l'atenció

Esquerra li recorda al president Salvador Illa, que el seu acord inclou la modernització de l'aeròdrom, però no l'ampliació de la tercera pista que implicaria malmetre l'espai natural de la Ricarda. Els republicans insten a Illa, per boca de la seva portaveu al Parlament, Marta Vilalta, a complir amb els acords i a fer valdre la governança de la Generalitat.

Encara més dràstics han estat els comuns. El seu portaveu parlamentari, David Cid, ha reiterat que no té "cap sentit" ampliar l'aeroport de Prat. Assegura que no veuen viable que arribin més vols a Barcelona ni des del punt de vista d'emergència climàtica, ni per l'arribada de més turisme que dificulta encara més l'accés a l'habitatge. "No acompanyarem el PSC ni el Govern amb mesures que siguin un error", ha indicat.

L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha considerat que la proposta d’ampliació de l'aeroport és “pròpia del segle passat” i “destruiria espais naturals protegits”.