Enlaces accesibilidad

Descens de la sinistralitat a l'estiu però amb pujada dels ferits greus

  • A partir de diumenge es redueix la velocitat a 100 km/h al tram de l'AP-7 entre Vilafranca del Penedès i Martorell, en sentit Barcelona
  • En total han estat 33 morts en 30 accidents de trànsit, un 11% menys de víctimes que el 2023 i un 33% menys que el 2019

Per
Les carreteres catalanes registren 33 morts a l’estiu, un 11% menys que el 2023, però pugen els ferits greus.
Les carreteres catalanes registren 33 morts a l’estiu, un 11% menys que el 2023, però pugen els ferits greus.

Baixa la sinistralitat a Catalunya durant l'estiu. Del 24 de juny al 9 de setembre han mort 33 persones a la xarxa viària catalana. Unes xifres un 11% inferiors que en el mateix període de l'any passat. Gairebé la meitat dels sinistres, el 48% han estat col·lectius vulnerables.

També hi ha hagut una disminució respecte del total. Des de l'1 de gener, es comptabilitzen 94 morts, un 13% menys que el 2023 i un 26% menys que el 2019. Segons el Servei Català de Trànsit, l'augment de circulació per vies de gran capacitat ha fet reduir els morts, sobretot en les vies de doble sentit que poden provocar xocs frontals.

D'altra banda, han augmentat els ferits greus: se n'han registrat 588, un 16% més que l'estiu passat. El director de Trànsit, Ramón Lamiel, diu que es farà una anàlisi per intentar reduir-los: "revertir la categoria perquè aquests ferits greus siguin lleus, com a mínim, o que no hi hagi ferits".

Els col·lectius vulnerables, el repte de Trànsit

El col·lectiu vulnerable, és a dir, motoristes, vianants i ciclistes ha estat el més afectat. En concret, les motocicletes han patit el 38% dels accidents mortals. Dos han estat vianants i un ciclista, un menys en cada cas.

Catalunya registra un descens dels sinistres a l'estiu | Àlex Cabrera

Pel que fa al gènere, 27 eren homes (23 d'ells com a conductors) i 6 dones. En canvi, l'edat ha estat força repartida entre joves, mitjana edat i gent gran, al contrari que la resta de l’any, on quasi la meitat de les víctimes eren majors de 55 anys. En aquest sentit, Lamiel ha lamentat que els conductors no hagin de passar una formació contínua obligatòria quan es renoven el carnet.

Dels 30 sinistres, 8 accidents han estat sortides de via, 7 xocs frontals, 4 col·lisions laterals i 7 encalços.

Mesures a l’AP-7, un dels punts negres

La sinistralitat ha estat "molt dispersa". La carretera més afectada ha estat la C-37 amb 5 víctimes. El passat mes de juny un accident a Castellfollit del Boix, al Bages, va causar la mort de tres persones. La segueixen l’AP-7, la C-17, la C-14, l’A-2, la C-32 i l’N-340, que han registrat dos morts cadascuna.

Com a novetat, a partir d'aquest diumenge la velocitat del tram de l'AP-7 entre Vilafranca del Penedès i Martorell, sentit Barcelona, es redueix a 100 km/h en les operacions de retorn de cap de setmana o festius, encara que no hi hagi carril addicional. També s'instal·laran nous radars i es faran més controls amb l'objectiu d'evitar retencions en la via.

Conductors reincidents

Pel que fa a denúncies interposades durant l’estiu, més de 8.000 conductors o vehicles d’empresa han estat reincidents, amb dues o més infraccions. Un 8% dels sancionats per excés de velocitat són reincidents, 7.894 en total, mentre que els reincidents en sistemes de seguretat passiva com casc o cinturó són el 6% del total, el 2,6% ho són en alcohol i drogues i el 0,4% per distraccions.

El 82% dels reincidents només havien comès una infracció prèviament, però alguns havien comès 29 infraccions.