Enlaces accesibilidad

Interior estudia rebaixar la taxa màxima d'alcohol al volant de 0,5 a 0,2 grams per litre en sang

  • La rebaixa es faria a través d'una modificació de l'article 20 del Reglament de la Circulació
  • El Consell Nacional de la Seguretat viària ha traslladat la necessitat de modificar els nivells

Per
El Govern estudia rebaixar la taxa d'alcohol permesa als conductors
El Govern estudia rebaixar la taxa d'alcohol permesa als conductors

El ministre d'Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha anunciat aquest dijous que el seu departament està treballant "seriosament" per rebaixar les taxes màximes d'alcohol permeses al volant a través d'un reial decret de reforma del Reglament General de la Circulació per millorar la protecció d'usuaris vulnerables de la carretera, com ara motoristes, ciclistes i vianants.

Grande-Marlaska no ha donat més detalls sobre aquesta mesura per esmorzar informatiu organitzat aquest dijous per Nova Economia Fòrum, però fonts del seu Departament han assegurat que es rebaixa la taxa de 0,5 grams d'alcohol per litre en sang a 0, 20 o de 0,25 mil·ligrams per litre d'aire aspirat a 0,10 per a tots els conductors.

El Govern central planteja reduir la taxa d'alcoholèmia al volant a 0,2 per litre en sang | Informa: Juanfra Álvarez

"A més de la meitat de sinistres apareix l'element de l'alcohol"

El Consell Nacional de Seguretat Viària ha traslladat a Interior, segons Marlaska, la "necessitat" de modificar i baixar els nivells d'alcohol, cosa en què estan treballant "seriosament", després que la "violència viària" hagi deixat 241 morts al balanç d'aquest estiu passat a Espanya.

La rebaixa de les taxes d'alcohol és una proposta de les associacions de víctimes i de seguretat viària que el Ministeri ha assumit i es recull a l'esborrany de la reforma del Reglament General de Circulació pel que fa als usuaris vulnerables, en concret a la modificació de l'article 20.

"En més de la meitat dels sinistres apareix l'element de l'alcohol i altres drogues com a determinant", ha recordat Marlaska, que ha opinat que la societat espanyola està madura per abordar aquest tema. Per aquest motiu, s'ha mostrat partidari d'"abordar el debat" que inclou tant la reducció de les taxes d'alcohol com els cursos voluntaris per recuperar punts del carnet.

Pel que fa a Catalunya, durant el primer trimestre de 2024, les carreteres catalanes han estat escenari de 27 accidents mortals que han causat la mort de 28 persones. Aquesta xifra representa una reducció del 17,6% en comparació amb el mateix període de l'any passat i un 24,3% menys respecte al primer trimestre de 2019. El Servei Català de Trànsit informa que Barcelona és la demarcació amb més víctimes mortals, seguit de Tarragona, Lleida i Girona. La majoria de les víctimes eren homes i tenien més de 45 anys. Els motoristes i vianants són els col·lectius més vulnerables, amb una tercera part de les víctimes procedents d'aquests grups. Les hores de la tarda, especialment divendres i dissabte, concentren la majoria dels sinistres mortals.

S'intensifiquen les campanyes de vigilància

El ministre ha explicat que s'està intensificant la vigilància, de manera que aquest any s'arribarà a 6 milions de controls d'alcoholèmia i 120.000 de drogues en tot l'Estat.

De fet, segons les últimes dades publicades aquesta setmana per la DGT, a la campanya realitzada del 19 al 25 d'agost a les carreteres espanyoles, es van dur a terme 225.946 proves d'alcohol i drogues, 2.156 conductors van donar positiu a alcohol i 1.645 més a drogues.

L'anterior proposta de la Direcció General de Trànsit (DGT) de rebaixar les taxes d'alcohol al volant, recollida a l'esborrany de modificació del reglament, anava adreçada només a conductors professionals i novells.

Grande-Marlaska ha fet un balanç de la reducció gradual de les morts a la carretera des que es va impulsar el carnet per punts, amb un nivell actual de 36 morts per milió d'habitants davant la mitjana de la Unió Europea fixada en 47 morts. El repte ara, ha dit, és equipar-nos a països com Suècia, Dinamarca i Alemanya.

Reducció de la velocitat a l'AP-7 per evitar accidents

A partir diumenge a les 15:00, el Servei Català de Trànsit iniciarà una nova mesura per incrementar la seguretat viària a l'AP-7, reduint la velocitat màxima a 100 km/h en el tram entre Vilafranca del Penedès i Martorell, en direcció a Barcelona. Aquesta restricció es posarà en pràctica tots els diumenges i dies d'operació tornada, entre les 15:00 i les 22:00.

Reducció de velocitat a l'AP-7 per reduir accidents: 100 km/h entre Vilafranca i Martorell | Informa: Àlex Cabrera

L'objectiu és disminuir els accidents de trànsit en aquest tram especialment concorregut durant els caps de setmana. Els conductors seran informats mitjançant cartells i avisos lumínics instal·lats al llarg del tram, i es preveu la instal·lació de controladors de velocitat per assegurar el compliment de la nova norma. Aquesta mesura forma part d'un esforç continu per millorar la seguretat viària i reduir la sinistralitat en zones amb alta densitat de trànsit.