Enlaces accesibilidad

La xarxa ferroviària, al límit en algunes línies pel tall entre Barcelona i Tarragona

  • Retards de trens, trajectes més llargs i busos buits durant el segon dia del pla alternatiu de transport
  • Paneque remarca el caràcter complex de l’operació i avança que s’anirà monitorant i adaptant al dia a dia

Per
Alguns viatgers avisen que el tall a Roda de Berà incrementa l’ocupació d’una línia de Rodalies que ja estava saturada.
Alguns viatgers avisen que el tall a Roda de Berà incrementa l’ocupació d’una línia de Rodalies que ja estava saturada.

Nou dia de col·lapse a la xarxa ferroviària en la segona jornada del tall de vies entre Tarragona i Barcelona per les obres d'adequació del túnel de Roda de Berà. Tot i els canvis de Renfe per atenuar la situació, continua el caos en moltes de les línies.

Els retards són comuns, el temps dels trajectes, com ja es preveia, s'ha incrementat, i els busos del pla alternatiu no acaben de rebre la confiança dels usuaris i van pràcticament buits. D'altra banda, hi ha qui aquests dies han abandonat el transport públic i han optat per desplaçar-se amb vehicle privat.

De fet, els usuaris de Rodalies descriuen "d'irreal" les primeres jornades de talls, atès que hi ha serveis alternatius menys plens a causa del recel de les primeres jornades i alerten que "no s'agafin com a referència".

Més viatgers a l'R2 Sud, una línia ja col·lapsada

Usuaris de la línia de Rodalies R2 Sud al Baix Penedès i el Garraf asseguren que la línia es troba al límit: "un desastre total", ha afirmat un usuari de Cubelles. La percepció és que els trens van més plens perquè hi ha viatgers procedents de Tarragona que arriben a Sant Vicenç en bus i pugen al comboi de Rodalies en comptes d’esperar el servei regional semi-directe a Barcelona.

També hi ha usuaris que relaten que abans de l’estiu ja es va constatar una ocupació molt elevada, amb trens plens a vessar quan encara hi ha una desena de parades i més de 40 minuts fins a arribar a Barcelona.

Les bonificacions de viatge per a joves augmenten un 30%

Aquest dimecres s'han reunit per primera vegada la portaveu i consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el ministre de Transports, Óscar Puente. Una trobada on s'ha posat sobre la taula la gestió de Rodalies i la gratuïtat del transport públic a certs col·lectius vulnerables que expira el pròxim 31 de desembre, entre d'altres.

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha dit ser partidari d'eliminar-la i substituir-la per ajudes a usuaris habituals. Aquest estiu el programa de bonificacions per a joves d'entre 18 i 30 anys ha registrat 5,2 milions de viatges, un 30% més que l'any passat i 1,4 joves s'han beneficiat dels descomptes. En total, l'estalvi mitjà per trajecte amb tren ha estat de 15 euros, mentre que amb autobús les rebaixes per bitllet han arribat als 23 euros.

El Govern, satisfet amb el servei

El primer dia del pla alternatiu de transports ha aixecat queixes entre els usuaris, desconcert, i també viatgers que s'han trobat una situació menys greu de com se la imaginaven. Per al Govern, en canvi, ha estat "raonablement bé, atesa la gran complexitat que tenia", assegura Paneque.

La consellera ha avançat que els responsables de Renfe i del Departament de Territori faran un “seguiment diari” i un “informe amb les diferents casuístiques i incidències, i propostes de millora” que ajudin a adaptar el dispositiu en funció de les necessitats i de l’ús que se’n faci del transport alternatiu al tren.