La pèrdua de confiança en els trens deixa línies regionals mig buides mentre que a Rodalies van plenes
- Continuen els retards d'almenys 20 minuts als combois de l'R2 Sud, l'R12, l'R13, l'R15, l'R16 i l'R17
- Paneque posa més informadors a les andanes per millorar la distribució dels passatgers afectats
Tercer dia del tall ferroviari entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. Lluny de recuperar horaris i reduir el col·lapse dels primers dies, aquest dijous els retards són de 20 minuts als trens de l'R2 Sud, l'R12, l'R13, l'R15, l'R16 i l'R17. La causa: una incidència a les instal·lacions entre Vilanova i la Geltrú i Sitges.
“🚆 Una incidència a la catenària entre Vilanova i Sitges ha provocat retards d'uns 20 minuts.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) October 3, 2024
Tot plegat, en la tercera jornada de talls ferroviaris a Sant Vicenç de Calders | @RTVECatalunya
📲 MINUT A MINUT: https://t.co/15Brs8En6L pic.twitter.com/aCi1cRPgJo“
D'altra banda, es constaten combois buits per la reticència dels usuaris. En concret, ha passat a l'R14 i l'R15. Hi ha menys viatgers perquè no confien que puguin arribar al seu destí. "Passo més hores al tren que a la feina", ha lamentat en Gregori Salvat, qui treballa mitja jornada a Barcelona i passa entre cinc i sis hores diàries al tren.
La solució de molts: deixar el regional i passar-se a Rodalies. Ara el problema ha esdevingut en trens massa plens i, per tant, es demana incrementar-ne el nombre i també de vagons. Els usuaris de la línia de Rodalies R2 Sud al Baix Penedès i el Garraf asseguren que la línia es troba al límit: "un desastre total", ha afirmat un noi de Cubelles.
Tot i això, hi ha qui relata que abans de l’estiu ja es va constatar una ocupació molt elevada, amb trens a vessar quan encara hi havia una desena de parades i més de 40 minuts fins a arribar a Barcelona.
Més informadors a les andanes
La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, assegura que s'ha incorporat més informadors a les andanes de les estacions per tal de distribuir millor els passatgers afectats per les obres d'adequació del túnel de Roda de Berà.
L'objectiu del departament és reduir "l'acumulació" que s'ha produït als combois de l'R2 Sud entre Sant Vicenç de Calders i Vilanova i la Geltrú i dirigir més passatgers als regionals que van directes a Barcelona.
Continua el caos a la xarxa
Nou dia de col·lapse a la xarxa ferroviària catalana, que distorsiona sobretot el transport al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Tot i els canvis de Renfe per atenuar la situació, moltes línies han arribat al límit.
Els retards són comuns, el temps dels trajectes, com ja es preveia, s'ha incrementat, i els busos del pla alternatiu no acaben de rebre la confiança dels usuaris i van pràcticament buits. D'altra banda, hi ha qui aquests dies han abandonat el transport públic i han optat per desplaçar-se amb vehicle privat.
La Moncloa vol eliminar les bonificacions de viatge per a joves
Aquest dimecres s'han reunit per primera vegada la portaveu i consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el ministre de Transports, Óscar Puente. Una trobada on s'ha posat sobre la taula la gestió de Rodalies, i la gratuïtat del transport públic a certs col·lectius vulnerables que expira el pròxim 31 de desembre. Sobre aquesta qüestió, el ministre ha dit ser partidari d'eliminar-la i substituir-la per ajudes a usuaris habituals.
Aquest estiu el programa de bonificacions per a joves d'entre 18 i 30 anys ha registrat 5,2 milions de viatges, un 30% més que l'any passat i 1,4 joves s'han beneficiat dels descomptes. En total, l'estalvi mitjà per trajecte amb tren ha estat de 15 euros, mentre que amb autobús les rebaixes per bitllet han arribat als 23 euros.
“🚆 Sílvia Paneque aborda a Madrid amb el ministre de Transports com reduir les incidències a Rodalies i combatre el vandalisme a la xarxa a Catalunya | @RTVECatalunya
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) October 2, 2024
➕ Info: https://t.co/8gIvIpddnG pic.twitter.com/v7BlKC2140“
Respecte al traspàs de Rodalies, ministre i consellera han acordat una reunió de la comissió de seguiment i una altra amb Renfe i Adif, per acabar d'abordar els aspectes laborals del projecte. A la trobada també hi ha hagut lloc per parlar dels sistemes d'informació, l'accessibilitat de les estacions, el manteniment de les infraestructures i la seguretat i la neteja de trens i estacions.
El Govern admet que calen millores
Els primers dies del pla alternatiu de transports han aixecat queixes entre els usuaris, desconcert, i també viatgers que s'han trobat una situació menys greu de com se la imaginaven. Per al Govern, en canvi, s'han gestionat "raonablement bé, atesa la gran complexitat que tenia", assegura Paneque. Tot i això, considera que es pot perfeccionar: “La veritat és que hi ha algunes millores que haurem d’anar estudiant implementar”, ha dit.
La consellera afirma els responsables de Renfe i del Departament de Territori faran un “seguiment diari” i un “informe amb les diferents casuístiques i incidències, i propostes de millora” que ajudin a adaptar el dispositiu en funció de les necessitats i de l’ús que se’n faci del transport alternatiu al tren.