Enlaces accesibilidad
Trànsit

L'AP-7, la via amb més accidents de trànsit de Catalunya

  • Les dades del Servei Català de Trànsit indiquen que hi ha més accidents però menys sinistres mortals
  • L'estudi confirma que augmenten les hores i els quilòmetres de retencions a l'AP-7

Per
Retencions AP-7 a l'altura de la Autònoma
Retencions AP-7 a l'altura de la Autònoma

L'AP-7 ha registrat 462 accidents amb ferits entre el gener i l'agost de 2024, segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT). La sinistralitat a l’autopista va a l’alça i aquest any la xifra augmenta. És un 3% més alta que durant el mateix temps del 2023 i un 28% més del 2019, l'any abans de la pandèmia i l'últim amb els peatges. A pesar dels accidents, els sinistres mortals han anat a la baixa i han passat de 9 a 4 morts en l'últim lustre. Però cal destacar l'augment de les retencions, les quals ja sumen més de 5.000 hores. Segons atribueix el SCT aquest fet dobla les dades del 2019 i s'acusa la gratuïtat de la via.

L'eliminació dels peatges ha fet que augmenti la circulació de vehicles a l'AP-7, fent que la mitjana de cotxes a l'altura de Martorell passin de 80.000 a 106.000 de mitjana diària i relacionant-ho amb la sinistralitat més elevada. Abans de la gratuïtat es concentraven el 18% de tots els accidents i ara està per sobre del 20%. El nombre d’accidents amb víctimes de qualsevol grau a l’AP-7 era de 370 entre el gener i l’agost del 2019. Un cop que l'autopista va retirar el peatge el 2022, es va arribar als 451 sinistres durant el mateix període i en el lustre actual els accidents han arribat a 466. Per altra banda, els accidents que han resultat mortals van ser 9 el 2019, es van elevar a 17 el 2022, però han caigut fins a 4 en l’últim lustre de 2024.

Retencions AP-7

Retencions AP-7

El preu de la gratuïtat són les retencions: ja són més de 5.000 hores durant aquest any i tot apunta que a finals d'any aquesta xifra podrà superar les 6.500 hores de l'any 2023. La llargada mitjana de cada retenció també ha crescut els últims anys, ja que dels 3,28 km fa cinc anys s’ha passat als 3,53 km enguany, en la línia de tot el període posterior a la fi del pagament per fer servir la via.