El 'cometa del segle' es pot veure des de Catalunya

• És la segona vegada que aquest cometa ens visita, després que a finals de setembre també es va poder veure des de la Terra
  • Els científics estimen que pot arribar a tenir la mateixa intensitat lumínica que l'estrella Polar

Per
Imatge del cometa Atlas-Tsutchinshan avistat des de França

Aquest cap de setmana és l'última oportunitat d'observar a ull nu l'anomenat 'cometa del segle', Tsuchinshan-ATLAS, des d'Espanya. Des del seu descobriment el 2023 ha estat observat i controlat per esbrinar si el podríem observar o no, i finalment els habitants de l'hemisferi nord del globus terraqui tenim l'ocasió de presenciar aquest fenomen astronòmic.

A partir d'aquest 12 d'octubre, el cometa és visible al capvespre quan comença la posta del Sol, moment en el qual assoleix el màxim grau de brillantor, segons ha explicat a RTVE.es l'astrofísic de l'Institut d'Astrofísica d'Andalusia, Juan Luis Rizos. Amb el pas dels dies, l'estel s'anirà allunyant i perdent brillantor, de manera que ja no serà visible a simple vista o amb prismàtics.

Entre el 27 al 29 de setembre el cometa va ser visible també mirant cap a l'est en clarejar. Ara, un cop ha passat pel periheli (el punt més proper al Sol) i que es va acostant a la Terra, es pot tornar a gaudir de la seva brillantor.

Com i on es pot veure l'astre

Per veure aquest astre, l'astrofísic Rizos aconsella estar en llocs allunyats, com en zones rurals, perquè "no hi hagi cap obstacle entre l'observador i l'horitzó". Alhora, recomana que ens situem a llocs alts i lluny de "nuclis poblacionals" per reduir la "contaminació lumínica".

Durant la nit del 12 al 13 d'octubre, l'estel es podrà veure a primera vista i serà visible fins a finals d'aquest mes, però amb una intensitat menor. Per això, aquest expert recomana utilitzar equips adequats, com ara telescopis o uns prismàtics, per gaudir amb plenitud d'aquest fenomen astronòmic.

Tornen les aurores boreals a Catalunya

Què és el cometa Tsuchinshan-ATLAS

El cometa Tsuchinshan-ATLAS pertanyent al Núvol d'Oort, va ser descobert per l'Observatori Astronòmic Zijinshan xinès el 9 de gener de 2023 i posteriorment va ser trobat i confirmat el 22 de febrer del mateix any pel Sistema ATLAS.

Juan Luis Rizos explica que no se sap del cert quan es podrà tornar a veure un altre esdeveniment astronòmic com aquest. Tot depèn de la brillantor del propi estel i de la geometria del visionat, és a dir, de que "la configuració Terra-Sol-cometa sigui idònia". A més a més, un altre motiu pels quals és difícil fer previsions és la "incertesa" als paràmetres orbitals i l'"acumulació de petits efectes gravitacionals, pertorbacions i altres factors", que poden modificar la seva òrbita.

Per què és el 'cometa del segle'

A aquest astre se'l considera el 'cometa del segle' per la seva magnitud o mesura de la brillantor. L'escala que els científics usen per saber quant brillaran els estels és logarítmica i inversa.

Perquè ens fem una idea, el Sol té una magnitud de –26, la Lluna plena de –12, Venus de –4. Els científics estimen que pot arribar a tenir la mateixa que l'estrella Polar, un 2, i per això, Rizos exposa que "si un des del seu municipi és capaç de veure l'estrella Polar, probablement pugui veure aquest cometa.

L'última vegada que es va veure un fenomen astronòmic d'aquest tipus va ser el 1997 quan el cometa Hale-Bopp es va poder observar en àrees urbanes "perquè va arribar a assolir una magnitud de -1", força més brillant que el que es pot observar aquests dies des de la Terra.