Enlaces accesibilidad

Adeu a l'últim tren amb amiant del Metro de Barcelona

  • TMB retira de la circulació el darrer comboi de la sèrie 4.000, que ara circulava per la línia 1
  • L'Ajuntament assegura que l'any 2026 ja no quedarà cap resta de fibrociment a la xarxa del transport públic de Barcelona

Per
L'últim tren de la sèrie 4.000 del metro de Barcelona emprèn el darrer viatge
L'últim tren de la sèrie 4.000 del metro de Barcelona emprèn el darrer viatge

El metro de Barcelona ha acomiadat aquest dissabte l'últim tren amb elements d'amiant que quedava a la xarxa. El comboi, que actualment donava servei a l'L1, ha fet un darrer trajecte entre l'estació d'Hospital de Bellvitge i Fondo, enmig de l'emoció de nombrosos aficionats. Segons la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet, "avui és un dia molt emotiu i de sentiment agredolç".

Amb la jubilació d'aquest tren, es retira definitivament la sèrie 4.000 després de 37 anys de servei i més de 100 milions de quilòmetres recorreguts. Imma Pineda ha tingut l'honor de ser l'última conductora. "Em fa molta il·lusió, però també molta pena. Són els trens amb els quals vaig començar a conduir i m'hi he passat mitja vida", ha recordat.

Sense amiant l'any 2026

La sèrie 4.000 va entrar en funcionament l'any 1987 i aleshores va representar un important salt tecnològic, en incorporar novetats com les manetes per obrir els vagons, uns seients dissenyats per un interiorista de renom com Miquel Milà Sagnier o un innovador sistema de megafonia entre usuaris i conductor. També destacava, segons ha explicat Laia Bonet, per la major suavitat en l'arrencada i la frenada del tren.

Retiren l'últim vehicle amb amiant del Metro de Barcelona

El metro ja fa temps que ha anat renovant la flota i ha donat la benvinguda als nous models de la sèrie 8.000, més moderns, accessibles i confortables. Fa poc més d'un any i mig, al març del 2023, Barcelona va estrenar el primer dels cinquanta nous trens d'Alstom a les línies 1 i 3 del metro, amb una inversió de gairebé 320 milions d'euros.

En tot cas, la retirada definitiva de la sèrie antiga és també una manera simbòlica de complir amb el compromís de netejar les instal·lacions i el parc mòbil de qualsevol resta d'amiant. Segons la presidenta de TMB, actualment ja ha desaparegut el 90% del fibrociment que hi havia a la xarxa de metro i està previst que el 10% que queda a la infraestructura s'acabi de retirar, com a molt tard, l'any 2026.