Enlaces accesibilidad

Dilluns complicat per la vaga en el transport de viatgers per carretera

  • El Departament d'Empresa i Treball ha fixat uns serveis mínims del 40% en hora punta i del 20% la resta del dia
  • El calendari de mobilitzacions dels sindicats CCOO i UGT preveu aturades durant 7 dies més abans que acabi l'any

Per
Vidre frontal d'un autobús de TMB en serveis mínims durant la vaga convocada el setembre de 2022
Vidre frontal d'un autobús de TMB en serveis mínims durant la vaga convocada el setembre de 2022 Marta Vidal (ACN)

La vaga de busos urbans i interurbans ha sorprès molts passatgers que no s'havien assabentat de la protesta dels conductors. Malgrat els serveis mínims fixats del 40%, a primera hora del matí han estat moltes les persones que han tingut complicacions per arribar a la feina.

Primera jornada de vaga d’autobusos de transport urbà i interurbà

A Barcelona, no s'han produït incidents destacats. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha indicat que de les seves cotxeres han prestat servei la meitat de busos d'un dilluns normal, així com que el nombre de passatgers en el Metro ha augmentat un 6% respecte de la setmana passada.

La freqüència de les línies urbanes s'ha reduït a un bus cada mitja hora a Girona. En algunes línies, només circulen vehicles cada hora.

Els sindicats es mobilitzen per les reivindicacions dels conductors d’autobús

Les incidències més greus de la vaga han afectat el servei d'autobusos alternatiu a Rodalies, pel tall entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. Molts usuaris han perdut el tren o han hagut d'agafar un posterior al que tenien previst perquè els autobusos, tot i estar en serveis mínims, circulaven amb retard. La situació s'ha complicat encara més per la supressió del servei directe entre Sant Vicenç de Calders i Vilaseca-Cambrils, i Sant Vicenç-Reus.

Avançar l'edat de jubilació dels conductors als 60 anys

El motiu de la vaga convocada per Comissions Obreres i la UGT és exigir l'aplicació dels coeficients reductors en l'edat de jubilació per als professionals del sector. Ambdós sindicats demanen poder-se jubilar als 60 anys per evitar la sinistralitat dels conductors més veterans.

A banda de la vaga, centenars de persones s'han manifestat a Barcelona convocats per UGT i Comissions. La protesta ha començat a la plaça Ildefons Cerdà i ha acabat davant la seu de Foment del Treball. El secretari general d'UGT Catalunya, Camil Ros, justifica la mobilització per "la salut i la seguretat de les persones que viatgen als busos". Mentre el secretari general de CCOO Catalunya, Javier Pacheco, assegura que la patronal no entén que una carrera laboral més curta és "per no sotmetre als treballadors del sector a haver de deixar-se la seva salut o la vida a la carretera".

La setmana passada la patronal sí que va arribar a un acord amb els sindicats que va permetre desactivar la vaga prevista també per a aquest dilluns en els sectors de transport de mercaderies i ambulàncies.

La jubilació anticipada per perillositat dels conductors es tracta d'una reivindicació històrica que els sindicats van començar a posar damunt la taula l'any 2004, però mai fins ara s'havia arribat a l'extrem de convocar una vaga general. Els sindicats han plantejat un calendari de mobilitzacions que inclouen més jornades de vaga els dies 11, 28 i 29 de novembre, així com el 5 i el 9 de desembre. A partir del 23 de desembre si no hi ha acord, la protesta es convertirà en indefinida.

La patronal, representada per l'Associació de Transports Públics Urbans i Metropolitans (ATUC) i la Confederació Espanyola de Transport amb Autobús (CONFEBUS), demanen a CCOO i UGT l'obertura d'una taula de diàleg per tractar, entre altres qüestions, tots els aspectes relacionats amb la jubilació anticipada. Ara bé, reclamen l'elaboració d'un estudi previ que aclareixi l'impacte i les implicacions que tindria reconèixer als conductors d'autobús el dret a anticipar la jubilació. ATUC i CONFEBUS agrupen empreses que tenen en nòmina més de 95.000 treballadors i són responsables cada any de 3.150 milions de desplaçaments.

Serveis mínims

El Departament d'Empresa i Treball ha fixat en un 40% els serveis mínims dels autobusos urbans i interurbans en hora punta i del 20% la resta del dia. Les franges amb més circulacions seran entre les 6.30 h i les 9.30 h i entre les 16.00 h i les 20.00 h. En el cas dels busos de transport escolar i els que transporten persones amb discapacitat s'haurà de garantir el 85% del servei.

L'aturada també afecta la xarxa de busos de Transpors Metropolitans de Barcelona (TMB) i des de la gestora del transport públic s'avisa que "tindrà repercussió directa en altres modes de transport" com el Metro, Rodalies, el Tram i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que veuran incrementada l'afluència de passatgers. Des de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) es recomana als usuaris "l'ús alternatiu del transport públic ferroviari d'alta capacitat".

Seguiment del 90% a Catalunya, segons els sindicats

Pels sindicats CCOO i UGT, el seguiment a Catalunya de la vaga d'autobús ha estat del 90%, tot i que asseguren que s'han complert els serveis mínims. Per la seva banda, TMB ha xifrat en un 50% l'adhesió a la vaga a l'àrea metropolitana de Barcleona per part dels conductors de bus urbans i interurbans.