La nova línia de Trambesòs arriba a Verdaguer
- La nova línia del tramvia entra en funcionament aquest cap de setmana
- Es calcula que transportarà més de 24.000 viatgers al dia
Després de dos anys d'obres i més de tres mesos de proves de combois, finalment s'inaugura la connexió de tramvia entre la plaça de les Glòries i Verdaguer. El Trambesòs afegeix un itinerari de 2 quilòmetres pel centre de la ciutat. L'objectiu és que aquesta nova línia transporti més de 24.000 viatgers al dia i desapareguin així uns 2.000 cotxes del centre de la Diagonal. També tindrà correspondència amb quatre línies de metro, L1, L2, L4 i L5, i en 13 línies d'autobús.
La posada en marxa s'ha hagut d'ajornar 24 hores perquè els comitès d’empresa de tramvies de Barcelona, Trambaix i Trambesòs, han convocat vaga per aquest mateix dissabte per denunciar tota una sèrie de problemes que, diuen, des de fa temps afecten tant la qualitat del servei com la seguretat de persones treballadores i usuaris.
Nou servei de Tramvia
La connexió de les xarxes de Tram per la Diagonal es duu a terme sense línia aèria de contacte o catenària. En les noves obres s'aposta per un sistema subterrani que garanteix un espai diàfan, sense pals i totalment respectuós, afirma el consistori. És la primera vegada a l'Estat que s'utilitza aquesta tecnologia i la segona vegada al món que s'adapten els tramvies perquè funcionin amb els nous models.
Ajornats els actes d'inauguració amb solidaritat a les víctimes de la DANA
Els veïns, conjuntament amb l'Ajuntament de Barcelona i l'ATM, han decidit ajornar qualsevol acte de festivitat per solidaritat a les víctimes de la DANA a València i les activitats posposades es realitzaran més endavant. A l'acte d'inauguració assistiran el president de la Generalitat, Salvador Illa, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i la primera tinent d'alcaldia, Laia Bonet.
Duració de les obres
Les obres van començar el 7 de març del 2022 i no ha estat fins ara, dos anys després, que s'han acabat. La connexió s'ha dividit en dues fases. La primera fase del projecte ha comptat amb un pressupost de 108 milions d'euros i s'inaugura el dissabte 9 de novembre. La segona part de connexió del tramvia per la Diagonal, la que unirà el Trambaix i el Trambesòs, té una inversió de més de 200 milions d'euros i tardaran 40 mesos a completar-ho, és a dir, uns 3 anys i mig, fins a finals del 2028.
La consulta fallida del 2010
L'any 2010, l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, va impulsar una consulta als ciutadans sobre la unió del Trambaix i Trambesòs per la Diagonal. En aquest referèndum hi havia tres opcions i la guanyadora va ser la C, on deia que no s'havia de reformar l'avinguda. Un cop coneguts els resultats, el primer tinent d'alcalde, el socialista Carles Martí, va ser destituït per Hereu públicament. Va admetre que va ser un error i que entenia el missatge de la ciutadania en què no era el moment i s'havien de centrar en la crisi econòmica que es vivia.
La participació ciutadana va ser molt baixa, només van votar un 12,17% de les 1.414.783 persones cridades. Els resultats de la votació van donar la victòria clara a l'opció C, la de no tocar la Diagonal, amb 137.474 vots. L'opció A, plantejava conservar el bulevard actual, va obtenir un 11,38% dels vots i la B, on proposava substituir-lo per una rambla central, la menys votada, un 8,28% amb 14.260 vots.