Primer mes del tall ferroviari a Tarragona "caòtic" i "desesperant"
- Encara queden quatre mesos d'obres d'adequació del túnel de Roda de Berà i la ciutadania està farta dels retards
- Plataformes d'usuaris de trens porten les seves queixes al Parlament de Catalunya
Desesperació i esgotament entre els usuaris de tren que es desplacen diàriament de Tarragona a Barcelona i a la inversa. El balanç un mes després des que van començar les obres d'adequació del túnel de Roda de Berà, i que han deixat sense servei les línies R14, R15, R16, R17 i RT2, és que falten autobusos i informació.
Així ho han reclamat aquest dijous les plataformes Trens Dignes de Terres de l'Ebre i Priorat, Dignitat a les Vies i Mercaderies al Parlament de Catalunya. Els portaveus han traslladat les queixes de la ciutadania, que està cansada d'arribar tard dia sí i dia també. "El tall ens ha agafat farts i desgastats", expliquen.
La gent s'ha passat al cotxe
Es calcula que els treballs per fer lloc a un tercer carril perquè hi circulin combois d'ample internacional està afectant més de 15.000 persones, que han hagut de modificar rutines i familiaritzar-se amb el transport per carretera; un recurs per a molts.
Segons el coportaveu de Dignitat a les Vies, Òscar Ibáñez, el 40% dels usuaris de viatgers d'Altafulla i Torredembarra "han desertat completament del tren". Com a mínim, el tall ferroviari durarà cinc mesos, és a dir, fins al pròxim 1 de març.
Mesures insuficients, deficiències i falta de seguretat
Tarragona-Barcelona i Barcelona-Tarragona, un trajecte de 25 quilòmetres. Poc més de dues setmanes després de l'inici de les obres, i per evitar la pèrdua total de la confiança dels usuaris, en una setmana en què les demandes per part d'ajuntaments i ciutadania eren constants, el Departament de Territori va reforçar el nombre d'autobusos de servei directe des de Reus a Barcelona.
Un increment en hores punta els dies feiners que va anar acompanyat d'una targeta unipersonal T-PAT amb bonificació de 10 viatges per 40 euros. Però, així i tot, diuen, no és suficient. Els usuaris de les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona asseguren estar "psicològicament molt fotuts".
Des de Dignitat a les Vies adverteixen que hi ha busos que no connecten amb els trens i que en algunes estacions hi ha deficiències o problemes de seguretat. Citen, per exemple, l'estació de Reus, on els lavabos estan tancats perquè presumptament és un punt de tràfic de drogues, o a Vilanova i la Geltrú, on els ascensors fa un any que no funcionen.
A més a més, consideren que els problemes s'agreugen en aquelles estacions que depenen d'Adif i apunten que no hi ha comunicació entre l'ens gestor d'infraestructures ferroviàries i l'operadora Renfe.
Controvèrsia d'opinions
De totes maneres, hi ha un debat instaurat. El "caos" ja venia d'abans, diuen. Un veí de Reus explica que fa més de vint anys que agafa el tren diàriament per anar a treballar a Barcelona i que el servei ha empitjorat els últims cinc anys. "He viscut de tot, des d'haver de passar d'un tren a un altre fins que et deixin enmig de dues estacions i haver d'anar fins a la més propera a peu", assegura en Jordi.
D'altra banda, a la Josefina, li ha anat de cara. La veïna de Roda de Berà, està molt satisfeta amb el pla de transport. En el seu cas, es lleva una hora més tard cada dia que abans del tall. Si uns mesos enrere anava amb cotxe a l'estació de Sant Vicenç de Calders i agafava el tren de les 10 del matí fins a la Universitat Rovira i Virgili (URV), ara es permet uns minuts més de son i agafa el bus a Torredembarra cap a les 10.40 hores.
Per ella, viatjar amb quatre o cinc persones només al bus també és un avantatge i, a sobre, "és molt més puntual". La usuària és reticent sobre la tornada a la normalitat del servei de trens i diu preferir la situació actual que una en la qual els trens continuen arribant amb retard.
Recuperat l'R4 entre Sant Vicenç de Calders i Vilafranca del Penedès
La línia R4 de Rodalies restableix aquest dilluns el servei habitual en dies feiners en el tram entre les estacions de Sant Vicenç de Calders, al Vendrell, i Vilafranca del Penedès. La companyia posa d'aquesta manera punt final a la segona interrupció, iniciada al setembre, per les obres del Corredor del Mediterrani.
A partir d'aleshores els talls afecten només els caps de setmana del 9 i 10 de setembre, 16 i 17 de novembre i 30 de novembre i 1 de desembre. Es mantenen aquests dies els prop de 200 busos alternatius que garanteixen el servei entre les estacions. Mentrestant, continua interrompuda l’aturada de trens a l’estació de l’Arboç.