Barcelona regularà els patinets i limitarà les motos a les voreres
- Els conductors de patinets no podran circular per les voreres ni pels carrers de velocitat a 50 km/hora
- Les motos no podran aparcar a les voreres en entorns escolars o hospitalaris
L'Ajuntament de Barcelona ha presentat la nova ordenança de circulació de la ciutat que regularà per primera vegada els vehicles de movilitat personal (VMP): els patinets. La proposta obligarà els conductors a portar casc i tindran prohibit circular per la vorera i per carrers amb velocitat de 50 km/hora. També es restringeix l'ús dels patinets a només una persona, hauran de portar llums i tindran una velocitat màxima de 25 km/hora en els carrers amb límit fins a 30 km/hora. Les sancions per incomplir la normativa anirien des dels 100 euros per les infraccions lleus com no portar casc, fins a 500 euros per les molt greus com circular per la vorera.
“🛴La nova ordenança de circulació a Barcelona
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) November 15, 2024
Prohibirà bicis i patinets a les voreres | @vanesabenedicto @RTVECatalunya
➕ Info: https://t.co/19t3zNn7cI pic.twitter.com/ZjuTTWiGzE“
L'altra principal novetat: les motos no podran aparcar a les voreres al voltant de centres educatius i establiments sanitaris. La tinent d'alcalde i regidora de mobilitat, Laia Bonet, qui ha presentat aquest divendres la proposta d'ordenança defensa que "la voluntat és que la vorera sigui pels vianants". Els únics vehicles que podran circular per la vorera seran les bicicletes quan siguin menors de 14 anys o adults transportant a infants, sempre que no hi hagi un carril bici.
Sobre la ciclologística, l'ordenança incorpora que bicis o VMP que distribueixen mercaderies puguin utilitzar les zones de càrrega i descàrrega dels vehicles o aparcar en vorera si també poden fer-ho les motos.
Ordenança negociada amb grups municipals i entitats
Bonet ha assegurat que aquesta ordenança fa més d'un any que s'està negociant i que han escoltat a tots els grups municipals i a les organitzacions dedicades a la mobilitat. Precisament, la reforma de l'ordenança conté algunes de les prioritats de BComú i ERC com la restricció de l'aparcament de motos a la vorera en entorns escolars o sanitaris, així com la regulació de les bicicletes de càrrega.
"Per fer un text amb el màxim consens que pugui ser aprovat en el plenari de novembre", assenyala la tinent d'alcalde. La previsió és que la setmana vinent s'aprovi la proposta en la comissió de mobilitat i que l'aprovació definitiva en el ple sigui una realitat aquest mateix mes.
Crítiques per mesures massa suaus a patinets i motos
TriasxBCN ja ha anunciat que votarà en contra de l'ordenança de circulació per considerar-la poc ambiciosa. Des del grup municipal que presideix Jordi Martí demanen l'obligatorietat del casc pels ciclistes i que els conductors de patinets també hagin de matricular i assegurar el seu vehicle.
Per part de la societat civil, 113 entitats aglutinades en la plataforma "Recuperem les voreres" també han sol·licitat que s'inclogui a l'ordenança la prohibició d'aparcar les motos a les voreres més enllà dels centres educatius i els establiments sanitaris.