Enlaces accesibilidad

Cap de setmana tràgic a les carreteres catalanes

  • 8 persones mortes i 4 de ferides greus en més de mitja dotzena d'accidents
  • El director del Servei Català de Trànsit manté l'objectiu de reduir a la meitat les víctimes en l'horitzó del 2030

Per
Un camió de porcs que ha atropellat mortalment dues persones a Vilablareix (Girona)
Un camió de porcs que ha atropellat mortalment dues persones a Vilablareix (Girona) Ariadna Reche (ACN)

Aquest cap de setmana la sinistralitat ha estat molt elevada. La matinada de dissabte a diumenge han mort els dos ocupants d'un turisme en un accident múltiple amb dos camions implicats a l'AP-7, a l'altura de Vilablareix (Gironès). Els Mossos d'Esquadra han rebut l'avís al voltant de tres quarts de set i l'accident ha passat al quilòmetre 65,5. Inicialment hi ha hagut un xoc entre el turisme i un camió petit, que s'han aturat al costat de l'autopista. Posteriorment, un tràiler de porcs ha envestit els dos vehicles accidentats i ha atropellat les dues víctimes, que estaven fora del cotxe.

D'altra banda, un motorista ha mort per una sortida de via a l'N-260 a Llançà (Alt Empordà). Arran d'aquest sinistre, Trànsit ha fer una crida a "extremar la prudència a la carretera", tenint en compte que ja veníem d'un dissabte amb una alta accidentalitat.

I és que 24 hores abans, un home i una dona van morir arran d'un accident a la T-314 a Cambrils (Baix Camp). En el mateix sinistre, una altra persona va resultar ferida crítica i una quarta està en estat greu. Totes dues les van evacuar a l'Hospital Joan XXIII. Els Mossos d'Esquadra investiguen el motiu pel qual el vehicle en què vitjaven va sortir de la via, a l'altura del quilòmetre número 1. Les víctimes, veïnes de Cambrils, són el conductor del vehicle, un home de 25 anys, i una passatgera posterior, una dona de 20 anys.

També dissabte de matinada, un motorista va morir a la C-31 entre els termes municipals de Calafell i Cunit (Baix Penedès). L'Ajuntament de Calafell ha informat que el conductor era un conegut motociclista de la zona de 54 anys. Per causes que s'investiguen va xocar amb el rètol col·locat a la rotonda que separa els dos municipis. Viatjava en sentit est i la topada li va causar ferides mortals.

I encara dissabte, un altre motorista va morir en caure del vehicle mentre circulava per una urbanització de El Montmell (Baix Penedès), i una dona va morir atropellada per un tràiler a la Jonquera (Alt Empordà). Segons fonts municipals, la víctima tenia nacionalitat francesa i va ser atropellada per un camió de gran tonatge al quilòmetre 776 de la carretera N-II. D'altra banda, es va registrar un altre accident amb conseqüències greus, si bé no mortals. Va passar a l'autovia A-2 a l'altura de Sant Joan Despí en sentit Lleida i va deixar 3 persones ferides, dues de les quals de gravetat.

Amb les 8 víctimes mortals d'aquest cap de setmana, ja són 119 les persones mortes en accident de trànsit enguany a les carreteres interurbanes de Catalunya. A més a més, fora de l'àmbit de Catalunya, dissabte un home de 58 anys i veí de Barcelona va resultar ferit greu en un accident de moto en un camí forestal del municipi de Vilanova de Sixena, a la comarca aragonesa dels Monegres. Els cossos d'emergències el van traslladar per via aèria a l'Hospital Miguel Servet de Saragossa.

Acte d'homenatge a les víctimes

Tot plegat ha passat el cap de setmana en què precisament s'ha commemorat el Dia Mundial en Record de les Víctimes de Trànsit. A l'acte central, celebrat a l'Avinguda Icària de Barcelona al monument ubicat a prop de la Ronda Litoral, la consellera d'Interior ha lamentat que darrera de qualsevol víctima de trànsit hi hagi persones "que no compleixen amb les normes" i ha assegurat que s'ha d'actuar "amb tot el pes de la llei". Núria Parlon ha fet també una crida a la consciència cívica ciutadana.

Durant l'acte també han intervingut familiars de víctimes mortals en accidents de trànsit que han recordat el dolor que senten i han demanat a l'administració que exigeixi més responsabilitat a l'hora de conduir i reprengui "més durament" les conductes incíviques. En aquest sentit des d'STOP Accidents han reclamat modificacions legals per deixar de considerar imprudents els homicidis de trànsit, així com la creació de jutjats específics. Pat-AP(A)T també ha fet una crida a la responsabilitat col·lectiva al volant.

Objectius del Servei Català de Trànsit

Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit (SCT), manté l'objectiu de reduir a zero les víctimes dels accidents de trànsit a Catalunya el 2050. El primer pas, segons explica en una entrevista a l'Edició Cap de Setmana de Ràdio 4, és baixar a la meitat l'any 2030 les víctimes mortals amb comparació amb el 2019, un repte que veu a l'abast.

Un dels principals focus d'atenció de la tasca del SCT són els col·lectius vulnerables, com els motoristes, que continuen registrant una elevada mortalitat. Lamiel subratlla que les víctimes mortals de motoristes es mantenen al voltant de 40-45 anuals i que es necessiten polítiques específiques per protegir aquests usuaris.

Trànsit veu possible reduir a la meitat les víctimes d'accidents l'any 2030 | OLGA RODRÍGUEZ

Lamiel també alerta de l'augment de víctimes d'altres vehicles de mobilitat personal, com els patinets elèctrics, que han guanyat presència tant a l'àmbit urbà com interurbà. El director de l'SCT assenyala que molts accidents de patinet tenen lloc en vies interurbanes, on aquests vehicles no haurien de circular.

Amb relació amb les campanyes de sensibilització, assegura que s'estan dirigint especialment a joves, ja que són l'àmbit on l'ús de patinets i altres vehicles personals ha augmentat. A través de campanyes interactives i formatives, el Servei Català de Trànsit vol conscienciar sobre la perillositat de circular de manera imprudent.

Un estudi constata canvis en la sinistralitat

Segons l'estudi més recent sobre sinistralitat elaborat per l'Institut Metròpoli de l'AMB, les carreteres de l'àrea metropolitana de Barcelona van acumular durant l'any passat un total d'11.626 accidents viaris que van deixar 14.767 víctimes, de les quals 46 van morir. Es tracta de xifres superiors a les de l'any anterior (+1%) i també a les que hi havia abans de la pandèmia (+19%).

Coincidint amb la commemoració aquest diumenge del Dia Mundial en Memòria de les Víctimes de Trànsit, l'anàlisi constata que el pes de la ciutat de Barcelona ha disminuït pel que fa a la concentració de sinistres, que ara es focalitzen als municipis de la primera corona metropolitana, on hi ha hagut el 31% de les víctimes lleus i el 37% de les greus, així com de les víctimes mortals. De fet, des de l'any 2020, el percentatge de víctimes de trànsit fora de Barcelona s'ha duplicat.

Les 14.767 víctimes d’accidents de trànsit a l’àrea metropolitana representen el 48% del conjunt de Catalunya. Les 46 víctimes mortals són el 20% de les defuncions fruit d’accidents a les carreteres catalanes. L'informe, que abarca el període 2009-2023, destaca que han anat a l'alça els casos de ferits greus, que han crescut un 60% els últims quatre anys. L'any passat van ser un total de 503.

El Servei Català de Trànsit ja fa anys que ve advertint que preocupa la situació de col·lectius especialment vulnerables quan són víctimes d'accidents, com ara vianants, motoristes i ciclistes. En aquest sentit, els conductors o acompanyants de motocicletes i els vianants representen, respectivament, el 46% i el 29% de les persones que han perdut la vida a les carreteres metropolitanes en els darrers 15 anys. La sinistralitat en bicicleta es manté com a principal problema de seguretat viària, apunta l'estudi, si bé hi ha una tendència a la baixa els últims anys. Pel que fa a les bicicletes, el 2023 hi ha hagut una disminució de la sinistralitat, que és tres vegades inferior a la de les motocicletes.