Consum sanciona amb 179 milions d'euros a cinc aerolínies de baix cost
- Multa per pràctiques abusives com cobrar l'equipatge de mà o la reserva de seients contigus a persones dependents
- Les companyies sancionades són Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea
El govern sanciona per primera vegada a les aerolínies de baix cost per pràctiques abusives. El Ministeri de Drets Socials i Consum multa amb 179 milions d'euros a cinc companyies aèries: Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea.
Entre les pràctiques que sanciona el ministre Pablo Bustinduy qualificades de "molt greus" es trobaria cobrar suplements per l'equipatge de mà a cabina, la reserva de seients contigus a persones dependents o menors d'edat, no permetre el pagament en efectiu als aeroports espanyols, imposar una taxa abusiva i desproporcionada per la impressió de la targeta d'embarcament, així com per difondre informació poc clara o enganyosa.
“✈️Multes milionàries a les 'low cost'
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) November 22, 2024
Per pràctiques abusives en equipatge i seients | @bego_fuentes @RTVECatalunya
➕ Info: https://t.co/zUB4wZOImH pic.twitter.com/JeD2dWCnPt“
La sanció més alta ha estat per Ryanair amb 107,8 milions d'euros. Li segueixen Vueling amb 39,2 milions i Easyjet amb 29 milions. Amb una multa inferior es troben Volotea amb 1,2 milions d'euros i Norwegian amb 1,6 milions.
Per primera vegada, el Ministeri exerceix la competència sancionadora que es va dotar l'any 2022. A banda, prohibeix a les aerolínies continuar amb aquestes pràctiques. Davant aquesta decisió, les companyies poden recórrer davant l'Audiència Nacional.
Les aerolínies consideren "il·legal" la multa
Des de l'Associació de Línies Aèries (ALA) creuen que la sanció és "il·legal" i que "ignora la normativa europea". En un comunicat, l'entitat que engloba a les aerolínies critiquen la decisió del Ministeri de Drets Socials i Consum perquè asseguren farà d'Espanya l'únic país de la Unió Europea on es prohibeixi el pagament de suplements per l'equipatge de cabina. Per això, afirmen que "atempta contra la llibertat de mercat" i perjudicarà les companyies que operen en el país.
Pel lobby aeri, el govern espanyol se situaria en contra les recomanacions de la Comissió Europea que, segons ALA, defensa "la llibertat de les companyies aèries per fixar les tarifes".