L'antiga planta de Nissan està a punt per produir cotxes elèctrics
- L'Ebro Factory arrenca acoblant models del SUV S700 i abans de finals d'any donarà feina a unes 200 persones
- La xinesa Chery Automobile reafirma el compromís de l'automobilística per la reindustrialització de la factoria de la Zona Franca
Ebro, la marca comercial d'EV Motors, ha reactivat aquest dissabte la producció a l'antiga fàbrica Nissan, després de gairebé tres anys, amb la intenció de convertir-se en una "referència" del sector de l'automòbil a l'Estat espanyol i a Europa. L'acte oficial d'arrencada de la producció ha reunit el president de la Generalitat, Salvador Illa, el ministre d'Indústria, Jordi Hereu; de Chery Automobile, Tongyue Yin; el president de Chery International, Guibin Zhang, i els principals directius d'Ebro, entre altres autoritats.
“🚘 @salvadorilla i @jordihereub reivindiquen l'entesa i la col·laboració com a pilars bàsics del desenvolupament econòmic en l'acte oficial d'arrencada de la producció de vehicles d'@ebro_ev a la Zona Franca
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) November 23, 2024
➕ Notícies a https://t.co/YCp3AoruJW pic.twitter.com/rvW80VnTk8“
El president de la Generalitat ha aplaudit que l'antiga Nissan de la Zona Franca "torni a acollir la fabricació de vehicles" anys després de viure "el tancament industrial més important que hi ha hagut mai a Catalunya". Salvador Illa ha aprofitat per llançar un missatge polític davant les autoritats xineses presents a l’acte. Ha demanat "col·laboració" entre països i continents, enlloc d'optar per la "confrontació". També ha posat en valor l’aliança amb la xinesa Chery, i ha considerat que “els acords milloren sempre la vida de la gent”.
En una línia similar, el ministre d’Indústria, Jordi Hereu, ha posat en valor el “renaixement” d’una marca històrica com Ebro, desapareguda el 1987 i que, precisament, va néixer a l'antiga Motor Ibérica de la Zona Franca. Ha assegurat que fites com aquesta “conviden a fer un pas més en la reindustrialització i modernització del teixit productiu espanyol”.
El futur incert de la mobilitat elèctrica
La posada en marxa de la fabricació arriba en un moment de dificultats pel mercat del vehicle elèctric i un alt grau d'incertesa donades les tensions comercials entre la Unió Europea i la Xina. El president d'EV Motors, Rafael Ruiz, assegura que els aranzels aprovats fa uns mesos per la Comissió Europea pels vehicles fabricats a la Xina no els afectaran de cap manera, ja que els vehicles estaran fabricats localment.
En una primera fase, els vehicles arribaran per peces i s'acoblaran a la planta, en el que es coneix com a muntatge DKD. Des d'aquest dissabte s'acoblaran models del SUV S700 i, abans de finals d'any, també de l'S800, donant feina a unes 200 persones. A mitjan 2025, la companyia espera tenir ja tres torns en marxa i 350 persones treballant. A l'últim trimestre de l'any vinent, quan comenci la fabricació de l'Omoda 5 en CKD, ampliaran la plantilla fins als 850 empleats. Aquesta modalitat de muntatge inclou una línia completa de soldadura i pintura per a la seva producció des de l'inici de la seva fabricació a la planta de la Zona Franca.
Serà ja el 2026 quan la companyia assolirà el compromís firmat amb les administracions i sindicats de donar feina els 1.250 antics treballadors de Nissan que van participar de la reindustrialització. La marca catalana ja disposa d'acords amb 30 punts de venda d'una xarxa de concessionaris exclusiva arreu de l'Estat i que també oferiran serveis de postvenda i donaran cobertura a la garantia dels vehicles.
De cara a l'any vinent, el grup es planteja fabricar un model per cobrir el segment de cotxes més petits o urbans. La furgoneta i la pick up es deixaran per a més endavant, probablement el 2027. La previsió de vendes pel 2025 és de superar les 20.000 unitats.