Les claus del Black Friday 2024: com comprar el que necessitem i consells per evitar fraus
- Les empreses de treball temporal faran prop d'un milió de contractes a tota Espanya
- Amb les rebaixes, també arriben els fraus: consells per no caure en descomptes falsos
Aquest divendres se celebra el Black Friday, amb grans descomptes a productes. Molta gent aprofita aquesta data al calendari per fer compres nadalenques. Però, realment... comprem més del que necessitem? El professor de psicologia del consum de l'ESCODI i de la UAB amb Albert Vinyals, en una entrevista al Cafè d'idees amb Gemma Nierga, ha posat sobre la taula els efectes sobre l'economia i el medi ambient d'un dia de compres d'aquesta mena.
“Jo no volia l'objecte, jo volia la promesa d'un descompte“
Vinyals assegura que és molt difícil defugir de comprar un dia així. Un terç de les compres s'acaben retornant: "Jo no volia l'objecte, jo volia la promesa d'un descompte". I afirma que en la botiga física aquest fenomen no és tan freqüent. En part, es deu al fet que hi ha moltes menys barreres en la compra en línia que la física: "El penediment potser t'arriba quan t'arriba el producte a casa".
“☕ Albert Vinyals, professor de psicologia del consum, explica que hi ha moltes menys barreres en la compra en línia que la física | @Psicocreatiu @ESCODIretail @UABBarcelona
— Cafè d'idees (@cafedidees_rtve) November 28, 2024
🗣️ "El penediment potser t'arriba quan t'arriba el producte a casa"
📲 https://t.co/MrTxQlo94k pic.twitter.com/PFrbcPpjCq“
I alerta que comprem més roba de la que necessitem: "Les modes duren tan poc que no té temps d'espatllar-se. Si ens aturem, el consum conscient apareix". I alerta de l'impacte que pot tenir un impacte molt més nociu en el medi ambient per les bosses i plàstics dels enviaments, per exemple.
Com evitar caure en descomptes falsos?
Inflar els preus poc abans de les rebaixes és una pràctica molt habitual quan arriba el Black Friday. El consumidor cau a la ratera i es llança a les ofertes. Per això, l'Agència Catalana de Consum enguany amplia el control a 80 empreses d'electrònica, articles de roba i productes per a la llar amb l'objectiu de detectar publicitat enganyosa i evitar la competència deslleial.
Des de l'agència es monitoren també els preus i les condicions de gairebé 3.000 productes 30 dies abans del Black Friday per evitar falses rebaixes i sancionaran els comerços que incompleixin la normativa.
El director de l'agència, Isidor García Sánchez recomana extremar les precaucions amb la compra per Internet comprovant si la pàgina web és segura, revisar la descripció del producte i comparar el preu original amb el rebaixat.
Les botigues es preparen per al volum de feina
Ja fa una setmana que les botigues es preparen per al Black Friday, els aparadors de moltes botigues ja llueixen plenes de cartells anunciant els descomptes. Tot i que oficialment és divendres que ve, hi ha negocis que s'han avançat. El fet que la campanya s'allargui, suposa un impuls al mercat laboral que s'arrossega durant Nadal fins a les rebaixes de gener.
Les empreses de logística i comerços reforcen el seu personal i les Empreses Temporals de Treball (ETT) xifren en 1 milió les contractacions a tota Espanya, un 5% més que l'any passat.
Uns dies d'oportunitats per trobar la millor oferta però també per caure en tota mena de fraus.
De fet, més de la meitat dels petits comerços asseguren que aquests descomptes no els hi surten a compte, per això, molts decideixen no participar en el Black Friday.