La sinistralitat greu a les carreteres catalanes augmenta un 14%
- Un informe del RACC alerta que es registra un increment de la perillositat de patit un accident greu o mortal
- L'entitat recomana la renovació del parc automobilístic i invertir a desdoblar carreteres convencionals
Les carreteres catalanes incrementen la seva perillositat. Segons l'informe fet públic aquest dimecres pel RACC, en l'últim trienni analitzat entre els anys 2021 i 2023 s'ha registrat un augment del 5,7% de l'índex de perillositat. L'entitat automobilística alerta que la sinistralitat amb víctimes greus i mortals s'eleva un 14%, més de pressa que ho fa la mobilitat que en els darrers tres anys ha pujat un 8%.
En aquesta 23a edició de l'IRAP, l'estudi també destaca que el 24% de la xarxa viària analitzada té un risc alt o molt alt de patir un sinistre de gravetat. En la presentació de l'informe, el president del RACC, Josep Mateu, ha indicat que "és quasi 4 cops més alt tenir un accident en carretera convencional" que en autovia o autopista on els sentits de circulació estan separats.
Les motos en quasi la meitat dels accidents greus
Pel que fa a la sinistralitat de vehicles concrets, l'informe assenyala que en el 45% dels accidents amb ferits greus o víctimes mortals hi havia una moto o un ciclomotor involucrat, mentre que només representen el 2,4% de la mobilitat. En el cas dels camions, la meitat dels sinistres greus es concentren en un 13% de les carreteres.
La carretera de l'Arrabassada torna a ser de nou la via més perillosa de Catalunya. L'IRAP apunta que en tots els accidents greus a la BP-1417 hi ha participat almenys una moto. Els altres trams més perillosos són la carretera T-314 que uneix Cambrils i Reus, la B-502 de Vilassar de Mar a Argentona i la coneguda com a carretera de la Roca que va de Martorell a Vilanova del Vallès. Per nombre de sinistres, lidera el rànquing la perllongació de l'A-2 amb la ronda Litoral.
En el 2023, el nombre de víctimes mortals a les carreteres va ser de 181. Es tracta d'una reducció que des del RACC destaquen com a significativa, ja que l'any 2000 van ser gairebé 700. Tot i això, des de l'entitat apunten que la fita és "assolir l'objectiu de reduir el 50% de víctimes mortals de la xarxa viària catalana" pel 2030. A banda, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, confirma que "s'avança en una bona direcció" i assenyala que actualment la sinistralitat general ha disminuït en un 10% respecte de l'any 2023.
Renovar el parc de cotxes i desdoblar carreteres
Les recomanacions que fa el RACC per reduir la sinistralitat és incidir en tres eixos: conductors, vehicles i infraestructures. L'entitat automobilística advoca per renovar el parc de cotxes perquè "siguin més moderns i segurs" davant una antiguitat mitjana de 15 anys.
Per altra banda, plantegen que l'administració inverteixi per "desdoblar allà on es pugui" perquè insisteixen que les "carreteres desdoblades són menys perilloses". També apunten en la necessitat d'evitar els sinistres provocats per les distraccions, l'ús del mòbil, l'excés de velocitat i la presa d'alcohol i drogues.