100 anys de metro de Barcelona: les imatges que no has vist mai
- El metro de Barcelona arriba al centenari a punt per créixer més: des de l'exposició del 29 que no ha aturat gairebé mai les obres
- L'Arxiu de TVE Catalunya ens mostra com eren les primeres obres, i com eren els primers d'aquests 100 anys
100 anys del metro de Barcelona, que aviat és dit. Moltes obres, gran part a l'aire lliure, que han posat a l'abast dels ciutadans el mètode de transport més ràpid, no únicament per als barcelonins, sinó també pels viuen a les ciutats dels voltants. En repassem la història, anècdotes i accidents, i també com han canviat el preu del bitllet, des del primer a 30 cèntims de pesseta, el 1924.
Les imatges més antigues, a l'Arxiu de TVE Catalunya
Són en blanc i negre, algunes una mica borroses: enregistrades en cinema, les primeres imatges del metro de Barcelona mostren els obrers treballant i les autoritats tallant cintes. Poc que aquests hi devien tornar. Pel que fa als obrers, ni gran maquinària, ni roba adequada: força de braços i espardenyes en jornades llargues. Va ser l'Exposició Universal de 1929 la que va impulsar més la construcció d'estacions noves.
El 1965 continua l'ampliació de la xarxa: les autoritats pugen a un tren que els han reservat i visiten una zona on es treballa a l'aire lliure.
Imatges impagables de la remodelació de l'estació de Diagonal i la inauguració de l'estació de metro de Drassanes, que es deia 'Atarazanas', l'hivern de 1968. Hi veiem un gran mural de mosaic a la paret del vestíbul i les cabines de venda de bitllets, que llavors semblaven moderníssimes, amb els treballadors a dins. Els trens es guarnien amb flors i es feien inauguracions oficials fins i tot de les escales automàtiques, ja que eren una gran novetat a l'espai públic.
L'any 1970 van entrar a la xarxa els vagons de la sèrie 100, que es van presentar a l'estació General Mola, ara Verdaguer.
Un descarrilment amb fetits a Lesseps
El 16 d'octubre del 1970, a les nou de la nit, dos trens van descarrilar i van xocar dins l'estació de Lesseps. Hi va haver onze ferits, inclosos els dos conductors. Durant la nit van treballar per tornar cada metro a la seva via i l'endemà va començar el servei a l'hora habitual.
El Nodo va entrar a l'estació de Maria Cristina ara fa 50 anys, pr l'aniversari del metro: els alumnes de la Llotja, l'Escola Superior de Belles Arts Sant Jordi, hi van fer un mural. Ens acompanyes a veure'l?
Ep, primeres imatges en color! I quin color per a les màquines de bitllets, un groc ben llampant. El 1984 ja hi havia bitllets multiviatge. El que no canvia mai al metro és que hi ha pressa i la gent, si cal, corre a cor que vols.
Aquiest mateix any, vam descobrir molts moments que no veiem habitualment, les feines de manteniment i neteja de trens i estacions, gràcies a un altre enregistrament. El càmera no es va estar de pujar a la cabina del metro i enregistrar un viatge entre estacions.
Una xarxa ens constant ampliació
Us agradarà veure les imatges, que els més grans recordareu, al reportatge d'Enric Giralt al programa Comarques, el 1983. Fa memòria dels moments destacats de la construcció del ferrocarril metropolità i ens mostra les instal·lacions, quan s'allarguen les línies 1 i 5 fins a Cornellà, la Torrassa, a l'Hospitalet de Llobregat, i Santa Coloma de Gramenet.
El metro de Barcelona fa cent anys com a referent europeu de la mobilitat urbana, amb gairebé 400 milions d'usuaris al mes, xifra que pujarà aviat de 50 milions. Pels responsables de la xarxa, això no representarà cap problema, i són optimistes: diuen que a més del confort, incrementaran la freqüència de pas dels trens.
Aquesta és una de les reivindicacions de la Plataforma del Transport Públic, però reclamen que es reforci el pas de combois fora de les hores punta. En tot cas, el Metro de Barcelona arriba als 100 anys amb projectes pendents i un fet destacat: arriba l'alta velocitat, amb les línies 4, 9 i 10 connectaran amb l'estació intermodal de la Sagrera.
Per molts anys, metro!