El 2024 deixa 136 morts a les carreteres catalanes (-11%)
- Gairebé la meitat de les morts eren motoristes (47), vianants (8) i ciclistes (6)
- La C-37 va ser la via amb més sinistralitat, mentre baixa a l'AP-7
- El primer dia del 2025 deixa 3 nous morts a les carreteres
La xarxa viària interurbana de Catalunya va registrar l'any passat 136 morts en 121 accidents mortals, mentre que l'any anterior havien mort 152 persones en 136 sinistres mortals, així que 2024 va tenir un 11% menys de morts. En canvi, va haver-hi 803 ferits greus, un 11,5% més que el 2023 segons les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit.
El nombre de morts és un 23% inferior a 2019, "any de referència per al compliment d'objectius", quan van morir 175 persones en 161 sinistres. Aquest primer dia del 2025 ha deixat ja tres noves víctimes mortals en accidents de trànsit a Badia i Sant Quirze del Vallès i Alcoletge.
La meitat, motoristes
El 45,5% de morts de 2024 eren de col·lectius considerats vulnerables: 47 motoristes (-7 menys que l'any passat), 8 vianants (-5), 6 ciclistes (+2) i 1 usuari de vehicles de mobilitat personal. La proporció de motoristes respecte al total de morts "segueix sent d'una tercera part" (34,5%), i a prop se situen els ocupants de turismes (53 morts).
Per tipus de vehicle, "es manté un augment" en la sinistralitat de furgonetes: 13 morts anaven en furgoneta, enfront d'1 el 2023 i 9 el 2019. Quant al tipus de sinistre, 44 dels 121 accidents mortals van tenir 1 vehicle implicat; de la resta, 30 sinistres van ser xocs frontals, 16 laterals i 15 encalçaments.
Els caps de setmana i festius segueixen representat aproximadament la meitat dels morts (70). El 50% es van accidentar per la tarda, que és la franja amb més morts (68 víctimes).
La C-37, la via amb més morts
La carretera amb més sinistralitat va ser la C-37, amb 7 morts (3 en un accident a Castellfollit del Boix), seguida de quatre vies amb 6 morts cadascuna: Eix Transversal (C-25), N-II, N-420 (on un mateix accident a Riudecols va tenir 3 morts) i l'AP-7.
El SCT ha destacat una "reducció important" de la sinistralitat a l'AP-7, on es manté un descens de víctimes mortals, amb 9 menys que l'any passat i també 9 menys que el mateix període de 2019 (abans de la gratuïtat).
Després d'aquestes vies, la de més sinistralitat van ser la C-32 (5 morts), seguida de quatre vies amb 4 morts cadascuna: A-2, C-12, N-340 i C-31.
55 morts a Barcelona
Barcelona segueix sent la que va patir més mortalitat (55), encara que són 9 menys que l'any passat (-14%). Les comarques barcelonines amb més víctimes van ser el Baix Llobregat i el Bages, amb 9 morts, seguides del Maresme (8); i en demarcació van morir 26 dels 47 motoristes de tot Catalunya i 7 dels 8 vianants.
A Tarragona va haver-hi 34 morts (-2), sobretot al desembre (7); destaca la comarca del Baix Camp (12 morts, el 35% de la demarcació), i en aquesta demarcació van morir 3 dels 6 ciclistes morts a Catalunya.
A Girona van morir 21 persones (-7); destaquen les comarques de l'Alt Empordà (6) i el Gironès (4); i en aquesta demarcació van morir 9 motoristes, 1 vianant i cap ciclista.
A Lleida va haver 26 víctimes mortals (+2) i és "l'únic territori on ha augmentat lleugerament l'accidentalitat mortal"; la comarca del Segrià va tenir la meitat dels morts (11), seguida del Pallars Sobirà (6), i en la demarcació van morir 7 motoristes i 2 ciclistes.