Les matriculacions de vehicles creixen un 2,6% el 2024
- Les matriculacions creixen un 14% al desembre i encadena quatre mesos seguits en positiu
- Els vehicles elèctrics representen el 13% de les vendes i els híbrids no endollables el 34,5%.
Les xifres de venda de vehicles a Catalunya, tot i que encara són modestes, comencen a remuntar. Les matriculacions de turismes i tot terrenys nous han augmentat un 2,6% durant el 2024, fins a 121.807 unitats. Una xifra que ha estat possible gràcies, sobretot, a la bona evolució dels darrers mesos. Només al desembre l'increment va ser del 14%, amb 12.287 cotxes nous venuts.
Malgrat aquest increment, només un 13% de les noves matriculacions són de vehicles electrificats, mentre que els híbrids no endollables representen el 34,5%. La marca més venuda a Catalunya l'any passat va ser Toyota, amb el Corolla com a líder per davant del Seat Ibiza. Al conjunt de l'Estat va ser el Dacia Sandero el més venut.
Quatre mesos de creixement
Joan Blancafort, portaveu de Fecavem, destaca que "per primera vegada aquest any, les matriculacions de turismes a Catalunya presenten un resultat positiu durant quatre mesos seguits". "En mesos anteriors destacàvem les oscil·lacions del mercat de turismes català en l’acumulat de l’any" afegeix.
Això sí, també s'adverteix que, per a complir amb els objectius d'emissions marcats per Europa, "serà imprescindible" que el 25% de les matriculacions l'any vinent correspongui a vehicles elèctrics "per a evitar les multes", per al que "fa falta posar en marxa un nou esquema d'ajudes directes a nivell nacional que millori l'eficàcia de l'actual".
Millor dinàmica al conjunt de l'Estat
Mentrestant, en el conjunt d'Espanya la dinàmica és molt superior i ha superat per primera vegada el milió de registres. Suposen un 7,1% més que en 2023, segons les dades ofertes per la patronal de fabricants d'automòbils, Anfac; la de concessionaris, Faconauto, i la de distribuïdors, Ganvam. Al desembre, les matriculacions han pujat un 29%, amb 105.426 unitats.
Catalunya es manté com la segona comunitat autònoma amb més matriculacions, per darrere de Madrid (456.446 unitats, un 10,8% més), mentre que a la Comunitat Valenciana s'han matriculat 94.295 vehicles (un 15,1% més) i a Andalusia 94.244 unitats (un 4,7% més).
Les empreses al capdavant
Per canals, les empreses han matriculat 1.909 unitats, amb un increment del 47,3%. Els particulars han matriculat 8.253 unitats, amb un increment del 17,6% i una quota de mercat del 67,1%.
El contrapunt el posa el mercat de lloguer (rentacar) que ha matriculat 360 unitats, amb una davallada del -54,2%. Un comportament que el sector atribueix a la major càrrega impositiva de Catalunya que provoca un efecte fugida.
El mercat català dels vehicles comercials ha sumat 1.370 unitats mensuals amb una baixada notable del -6,5%. Les automatriculacions tàctiques dels concessionaris, en canvi, han pujat un 15,3% amb 1.626 unitats, mentre que el renting ha baixat un -41,8%, amb 149 unitats.
Forta pujada de les dues rodes
L’entrada en vigor de la normativa Euro5+ dispara les matriculacions de vehicles de dues rodes, que ha sumat 5.044 unitats, amb un increment mensual del 81,4%, mentre que el mercat estatal ha sumat 23.517 unitats, un augment del 77,9%. El pes de Catalunya en el conjunt del mercat de VO nacional és del 21,4%.
En l’acumulat de l’any, el mercat català ha sumat 53.188 unitats, un increment del 9,2%, mentre que el mercat estatal ha sumat 237.376 unitats, un augment del 10,1%.
L’Euro 5+ és la segona fase de l’Euro %, que inclou nous requisits referits al sistema de diagnòstic del vehicle (OBD) per a totes les categories, així com els requisits Euro 5 per a trial, enduro i altres categories de quadricicles.