Creen un mòbil que bloca contingut addictiu, dirigit a infants
- Un expert en addiccions aposta per "l'equilibri" en l'ús de la tecnologia perquè els joves no se sentin exclosos
Recuperar hores que perdem mirant a la pantalla. És l'objectiu d'un nou dispositiu que bloqueja l'accés a xarxes socials, jocs, apostes, pornografia i plataformes d'streaming.
En ple debat sobre quin ha de ser l'abordatge dels telèfons mòbils en infants i adolescents, la proposta planteja un "punt intermedi" entre els dispositius antics que pràcticament només serveixen per fer trucades i els telèfons intel·ligents, en els quals sovint hi ha continguts considerats addictius.
D'on sorgeix el dispositiu?
Beltran i Carlos Fontclara, fundadors de Balance Phone, fa dos anys van intentar "desenganxar-se" del mòbil i van eliminar aplicacions addictives, però es van adonar que no era una fórmula efectiva perquè les tornaven a instal·lar. Així, van apostar per "solucions més radicals" com límits en el temps d'ús, però es podien esquivar fàcilment, i, després, van decidir comprar un mòbil antic. "Vam durar dos dies", expliquen.
El que van trobar a faltar eren les aplicacions que aporten "valor" al dia a dia, ja sigui per accedir a gestions bancàries, mapes per arribar a llocs o per poder demanar cita en alguns serveis. Arran d'aquesta experiència, van dissenyar un dispositiu que ofereix "funcionalitat" per poder fer-les.
Un projecte dirigit als més petits
Un cop la iniciativa es va posar en marxa, van veure que tenia especial bona acollida entre els pares, preocupats per l'accés dels seus fills a contingut addictiu. Ara per ara, la majoria d'usuaris són infants d'entre 9 i 16 anys.
Segons dades d'UNICEF, el 31,6% dels adolescents passa més de cinc hores diàries connectats a internet i la xifra augmenta fins al 49,6% el cap de setmana.
"Nosaltres sempre diem que si un nen no necessita un mòbil, no se li ha de comprar", assegura Beltran. Ara bé, remarca, hi ha casos en què, per exemple, un infant o adolescent ha de tornar sol de l'escola o vol formar part d'un grup de classe i, aleshores, n'ha de poder tenir un de "respectuós".