Enlaces accesibilidad

SEAT reclama al Govern "impulsar el mercat del vehicle elèctric"

  • El sector de l'automoció adverteix que el cotxe elèctric "no arrenca"
  • Catalunya, València, Navarra i l'Estat signen una declaració institucional de suport

Per
Salvador Illa, Jordi Hereu,  María Chivite i Carlos Mazon durant l'esdeveniment organitzat per Seat per a l'impuls de la mobilitat elèctrica a Espanya
Salvador Illa, Jordi Hereu, María Chivite i Carlos Mazon durant l'esdeveniment organitzat per Seat per a l'impuls de la mobilitat elèctrica a Espanya

El mercat del vehicle elèctric "no arrenca" per manca de mesures efectives de suport. Així de clar ha estat el CEO de Seat i Cupra, Wayne Griffiths durant la cimera convocada a Barcelona amb els principals operadors del sector i els presidents de Catalunya, València i Navarra, a més del ministre d'Indústria.

I per si no n'hi hagués prou, la caiguda dels ajuts per la compra del vehicle elèctric, inclosos en el decret òmnibus fallit, ha acabat d'encendre totes les alertes al sector. Griffiths adverteix que "tot i les inversions realitzades s'està a mig camí dels objectius marcats" (el 2035 el 25% del mercat ha de ser elèctric).

Declaració de la Casa Seat

Han participat en aquest acte el president de la Generalitat, Salvador Illa; el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu; el president de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón, i la presidenta de Navarra, María Chivite, i han estat presents el president de Volkswagen Navarra, Michael Hobusch, i el cfo de PowerCo Spain, Javier Rivera.

Tots ells han signat la 'Declaració de Casa Seat per l'impuls de la mobilitat elèctrica', en què es comprometen a implementar "mesures àgils i efectives per garantir l'èxit de la transformació cap a l'electrificació". Griffiths ha dit que la manera d'aconseguir-ho "és clara: cal impulsar el mercat del vehicle elèctric" i que s'han d'implementar mesures urgents per a aconseguir-lo.

Compromís de Catalunya, València, Navarra i l’Estat per impular incentius al cotxe elèctric

Entre els compromisos un paquet d'incentius directes a la compra, l'impuls d'infraestructures de càrrega, la renovació de les flotes de les administracions amb cotxes elèctrics o la comunicació de forma proactiva dels avantatges d'aquest tipus de vehicle. També es crea un grup de treball entre CCAA per fer efectiu aquest impuls.

Col·laboració publicoprivada

En la seva intervenció Illa ha dit que Catalunya vol ser "el motor de la reindustrialització, que també implica la mobilitat elèctrica" i ha celebrat la col·laboració entre les diferents administracions i el sector privat.

Hereu ha explicat que el d'aquest dilluns "és un pas important" en la transició cap a l'electrificació de la mobilitat i ha dit que a Espanya no hi ha cap dubte en aquesta transformació de la indústria de l'automòbil.

Mazón ha subratllat que la mobilitat elèctrica és irreversible i ha dit que el pla Moves --que formava part del decret òmnibus que el Congrés dels Diputats no va aprovar la setmana passada-- "no hauria d'estar condicionat a res més". Chivite ha destacat que el 19,5% dels vehicles matriculats a Navarra són elèctrics, molt per sobre de 5% del conjunt d'Espanya.

Afectació a l'ocupació

En aquest context, el més contundent ha estat el president del comitè intercentres de Seat, Matias Carnero. Ha alertat que si no s'arriba a la producció prevista a causa dels aranzels o si no s'incrementa la venda de cotxes elèctrics hi pot haver una pèrdua important de llocs de feina a partir dels 2026. Carnero estima que podria haver-hi una reducció de la producció de 50.000 vehicles, el 10% del total.