Catalunya Freestyle: primera gran final de rap improvisat en català de la història
- La impulsora de Catalunya Freestyle, Marina Bou, explica com funciona un esdeveniment de rap improvisat en català
- Diumenge 9 de febrer a Barcelona es va celebrar la primera gran final de rap improvisat en català de la història
El passat diumenge 9 de febrer es va celebrar a la sala Razzmatazz de Barcelona la primera gran final de rap improvisat en català de la història. 'Catalunya Freestyle' va enfrontar els millors improvisadors catalans i Dani Entreliti en va sortir vencedor. A la competició també hi va participar la freestyler Marina Bou, redactora de 'L'Altaveu', programa on s'explica què és aquest esdeveniment i es responen a les grans preguntes d'aquesta disciplina.
Què és Catalunya Freestyle?
Bou és una de les impulsores del Catalunya Freestyle, que ha completat la seva primera temporada. La competició neix d'un projecte iniciat abans de la pandèmia de la Covid-19, 'Raplegats', que consistia a fer trobades entre freestylers en català. La iniciativa va créixer i es va fusionar amb Gold Battle, un circuit de batalles en castellà amb molta experiència en l'organització d'aquest tipus d'esdeveniments. Llavors va sorgir la proposta de fer el mateix en llengua catalana i presentar-ho als Premis Carulla, d'on van sortir guanyadors, fet que va donar peu a la creació de Catalunya Freestyle.
“Hi ha raperes catalanes, però costa més veure-les“
A la final del campionat només hi havia una única dona participant, i era precisament Marina Bou. La freestyler assegura que "hi ha raperes catalanes, però com passa a molts espais de la societat, costa més veure-les". Tot i que Bou considera que el rap improvisat és un món molt masculinitzat i costa entrar-hi, afirma que un dels objectius de Catalunya Freestyle és incrementar la xifra de participació de dones i d'identitats dissidents.
Com funciona un esdeveniment de rap improvisat?
El periodista Marco Chiazza afirma que la trampa més grossa que pot fer un freestyler és preparar-se les rimes, però és molt complicat fer-ho. Els rapers es planten en un escenari davant de centenars o milers de persones i han d'improvisar sense guió, adaptant-se a una base musical, fent referència a diferents estímuls que l'organització proposa de sorpresa per controlar que els participants no portin res estudiat de casa. També hi ha moments en què han d'atacar a l'adversari amb la paraula rimada.
Com s'entrena un participant per un esdeveniment que no es pot preparar? El guanyador de la primera edició de Catalunya Freestyle, Dani Entreliti, explica que fa vuit anys que va començar a fer rap improvisat a Banyoles. El raper confessa que mai s'ha preparat cap esdeveniment i que les batalles no són el seu fort.
La redactora de 'L'Altaveu' i freestyler Marina Bou, a la gran final del Catalunya Freestyle.
Què passa a la ment dels rapers quan improvisen?
“Hi ha unes àrees del cervell que s'apaguen i d'altres que s'activen“
La gran pregunta és què passa per la ment dels freestylers per elaborar les rimes sense haver-les preparat. El neurocientífic cognitiu Jordi A. Jauset explica a 'L'Altaveu' com els rapers entren en un estat de creativitat i meditació mentre improvisen: "Hi ha unes àrees del cervell que s'apaguen i d'altres que s'activen, el cervell se situa en un estat 'per defecte' on processa de manera subconscient i és quan s'estimula molt la creativitat", explica Jauset.
L'especialista afegeix que es tracta d'un estatus meditatiu que permet a la persona fluir. "És el nivell de màxima creativitat, perquè no s'utilitza la part de la memòria per recordar una lletra, però sí per a coses similars que tinguin a veure amb el ritme amb el qual s'experimenta", conclou el neurocientífic.
Què es valora a l'hora de jutjar una batalla?
Noult, campió internacional i jurat de la 'Catalunya Freestyle', explica que quan jutja una batalla d'aquesta competició valora positivament que el participant pensi en català, que rapegi en llengua catalana, que ho faci bé i, a ell, personalment, li agrada que tingui mala llet. El periodista Marco Chiazza afegeix que una de les coses que més valora el jurat no és només la capacitat creativa de rimar i de rapejar en català, sinó adaptar-se a la base musical.