Resum de notícies a Catalunya del 20 de febrer del 2025 | L'alcalde de Barcelona reclama a la UE exempcions fiscals per a les inversions en habitatge
- El TSJC comença a jutjar Lluís Puig per desobediència pel cas de les obres de Sixena
- Illa anuncia des de Brussel·les un "pla de xoc" per fomentar l'ús del català
- Més informació de les notícies destacades del dia al web de RTVE Notícies


L'actualitat d'aquest dijous passa per l'inici del judici a l'exconseller de Cultura, Lluís Puig, al TSJC per negar-se a entregar al govern d'Aragó els béns del Monestir de Sixena.
Altres temes destacats del dia són la segona jornada de la visita a Brussel·les del president de la Generalitat, la presentació de la manifestació convocada a Barcelona amb motiu del tercer aniversari de la guerra a Ucraïna, i la reunió de Rodalies amb els ajuntaments de Tarragona per explicar el pla alternatiu de transport a Sant Vicenç de Calders durant el primer cap de setmana de març.
També aquest dijous s'inaugura la 29a edició de l'Animac de Lleida i es presenta la XXXIIIa edició del Premi Edebé de Literatura Infantil i Juvenil.
Notícies a Catalunya del 20 de febrer de 2025

-
19:29
Condemnat a 18 anys de presó l'acusat d'una violació i robatori amb violència al Poble Espanyol el març de 2023Condemnat a 18 anys de presó per violar a una jove en el Poble Espanyol de Barcelona
L'Audiència de Barcelona ha condemnat a 18 anys de presó a l'acusat per una violació contra una jove nord-americana al març de 2023. El tribunal ha eximit el Poble Espanyol, lloc on van succeir els fets, de l'obligació d'indemnitzar a la víctima.
La secció setena l'ha condemnat pels delictes d'agressió sexual, robatori amb violència i lesions. -
18:36
El fiscal manté que la voluntat de l'exconseller de Cultura, Lluís Puig, era dilatar el procés de lliurar a Sixena les peces que hi havia al Museu de Lleida i veu acreditada la desobediència. Al seu torn, l'advocat de Puig i diversos càrrecs del Departament de Cultura han assegurat l'exconseller sempre va voler complir amb la resolució del jutjat d'Osca, però que no depenia d'ell, sinó del Consorci del Museu, i que el retorn no podia ser immediat.
-
17:46
Educació preveu tancar dues lines d'I3 a Mataró el curs vinent
El Departament d'Educació hauria traslladat a la direcció de l'Escola Rocafonda de Mataró que comptaran amb una línia menys d'I3 per al pròxim curs, segons ha pogut saber l'ACN. És una de les dues escoles de la ciutat que patirà una retallada el pròxim curs, segons la planificació amb què treballa el Departament. El nom del segon centre no ha transcendit. En aquest sentit, fonts de la Conselleria recorden que aquesta és només una "oferta inicial" susceptible a canvis i que l'objectiu és apropar-la a la demanda real.
-
17:41
Els pisos públics de lloguer assequible de Glòries rebran els primers veïns abans de l'estiu
Més de 10.000 ciutadans volen optar a un dels 201 immobles que se sortejaran a finals de març. Altres 32 es reservaran per afectats urbanístics o reallotjats provisionals i 5 més, per la mesa d'emergència.La tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Laia Bonet, ha explicat que ha suposat una inversió de 44 milions d'euros. Aquest és el primer pas per a convertir la renovada plaça de les Glòries en un dels pols d'habitatge públic més importants de la ciutat.
Els pisos públics de lloguer assequible de Glories rebran els primers veins abans de l'estiu | Maite Boada
-
17:28
Identificat un possible brot d'infecció alimentària a l'escola Institució Montserrat de Barcelona
Un possible brot d'infecció alimentària ha estat identificat a l'escola Institució Montserrat de Barcelona, segons ha pogut saber l'ACN. L'Agència de Salut Pública de la ciutat ha confirmat que aquest mateix dijous ha rebut la notificació, tot i que no ha concretat el centre. Tampoc ha comunicat l'abast del brot, per bé que fonts testimonials han explicat a l'ACN que hi podria haver desenes de casos, principalment entre alumnes de primària afectats de diarrea. L'Agència de Salut Pública ha explicat que el Servei d'Epidemiologia i el Servei de Control Alimentari i Intervencions estan duent a terme la gestió del brot.
-
17:25
Borrassà no té aigua potable des d'abans de Nadal i demana celeritat a l'ACA per fer la infraestructura que permeti resoldre-ho
El municipi de Borrassà fa més de dos mesos que està sense aigua potable després que la baixa pressió de les reserves que arribaven del pantà Darnius-Boadella provoquessin que els dos motors del sistema de bombament s'espatllessin.
“Borrassà no té aigua potable des d'abans de Nadal i demana celeritat a l'ACA per fer la infraestructura que permeti resoldre-ho.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025
¿¿ @gemma_esteba | @radio4_rne pic.twitter.com/5JIdebV2qH“ -
17:18
Barcelona liderarà amb 11 ciutats europees més un pla d'emergència d'habitatge per a la UE
L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha anunciat al Parlament Europeu que presentaran el pla a la comissió la propera primavera. Entre d'altres, proposen que els fons europeus de cohesió no només vagin destinats a millorar l'eficiència energètica de les llars ja construïdes, sinó que també facilitin l'accés a llarg termini a habitatges socials i assequibles. També que les inversions encaminades a combatre els problemes de l'habitatge quedin fora dels càlculs per avaluar el compliment de les regles fiscals als països de la Unió.
“¿¿ Barcelona liderarà amb 11 ciutats europees més un pla d'emergència per l'habitatge a la UE.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025
¿¿ @jaumecollboni reclama que "les inversions quedin fora del compliment de les regles fiscals" | @RTVECatalunya pic.twitter.com/KzJ7feOCKC“ -
16:43
Renfe recuperarà el servei de regionals entre Tarragona i Barcelona el 3 de març
A partir de les 15:00 h del 3 de març, Renfe recuperarà el servei de regionals entre Tarragona i Barcelona després de l'actuació al túnel de Roda de Berà. Malgrat això, els trens no pararan a Sant Vicenç de Calders perquè l'estació encara seguirà en obres.
“¿ #Renfe recuperarà el servei de regionals entre Tarragona i Barcelona el 3 de març.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025
¿ De moment, els trens no pararan a Sant Vicenç de Calders | @RTVECatalunya pic.twitter.com/QE6tq8kfV8“ -
16:00
Investiguen la mort de dues persones que presumptament que haurien caigut per un barranc mentre fugien de la policia
Els Mossos investiguen la mort de dues persones que presumptament que haurien caigut per un barranc mentre intentaven fugir de la policia. Els fets haurien començat quan un vehicle s'ha saltat un control policial a Sant Pere de Riudebitlles. La policia els ha perdut perquè no el vehicle anava sense llums. Més tard, els agents han localitzat un cotxe accidentat sense ningú a dins. I, després, dues persones mortes.
“¿ Investiguen la mort de dues persones que presumptament que haurien caigut per un barranc mentre fugien de la policia | @RTVECatalunya pic.twitter.com/WSFYVmlhdc“
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025 -
15:40
La ministra de Ciència, Innovació i Universitats visita a Barcelona la Sala Blanca de creació de xips més gran d'Espanya
Hem accedit a l'Institut de Microelectrònica de Barcelona, un centre pioner a l'estat que celebra el seu 40è aniversari. Les instal·lacions tenen la sala blanca més gran d'Espanya, que és un entorn protegit on es produeixen xips. Avui han rebut la visita de la ministra de Ciència, Diana Morant.
“¿ La ministra de Ciència, Innovació i Universitats visita a Barcelona la Sala Blanca de creació de xips més gran d'Espanya.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025
Morant ha remarcat l'impuls d'aquesta tecnologia |@RTVECatalunya
¿ MINUT A MINUT: https://t.co/hIJVTTeMbH pic.twitter.com/UtZSAooxSp“ -
15:28
Quin és l'origen del conflicte de les obres de Sixena entre Catalunya i l'Aragó?
Tot arrenca el 1996 quan el vaticà crea la diòcesi Barbastre-Monsó. Llavors més d'un centenar de parròquies de Lleida van començar a pertànyer a aquell nou districte eclesiàstic i es van començar a reclamar perquè pertanyien a ponent.
Una altra pota del conflicte és les peces comprades per la Generalitat a les monges de Sixena i les pintures de la sala Capitular del Monestir.
Quin és l'origen del conflicte de les obres de Sixena entre Catalunya i l'Aragó?
-
15:15
El tercer jutjat de guàrdia per delictes lleus de Barcelona obrirà el 15 de març
El tercer jutjat de guàrdia per delictes lleus immediats de Barcelona entrarà en funcionament el 15 de març vinent. Ho ha anunciat el conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler, durant una compareixença davant la Comissió de Justícia del Parlament. Aquest jutjat és una de les mesures plantejades per a combatre la multireincidència a curt termini a la capital catalana. En un altre ordre de coses, ha defensat la "bondat i necessitat" de la llei d'eficiència judicial i ha apostat pel seu desplegament.
-
15:00
La Generalitat obrirà la primera convocatòria de reserva pública de solars el 28 de febrer
La Generalitat obrirà la primera convocatòria de reserva pública de sols per a habitatge social el pròxim 28 de febrer, segons ha anunciat aquest dijous la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica en una trobada amb representants dels promotors i del món municipal. Segons ha detallat, un cop inscrits, s'obriran dues convocatòries més: una a l'abril per als solars que ja tinguin operadors assignats i una altra al juny destinada a buscar operadors per als municipis que hagin fet l'encàrrec a la Generalitat per construir habitatge social.
-
14:31
Dimiteix el cap d'Urgències d'un hospital de Santa Coloma de Gramenet després de presumpte abús de poder
El mes d'octubre passat diverses residents alertessin a la direcció del FHES i a l'Institut Català de la Salut (ICS) de presumptes casos d'abús de poder. El metge, que va ser baixa “voluntària” el 31 de gener, feia més de dos mesos que no acudia a treballar. L'ICS s'havia compromès per escrit amb 18 residents que no tornarien a coincidir amb ell en el seu període de formació.
-
14:14
Salvador Illa es reuneix amb la vicepresidenta de la Comissió Europea
El president de la Generalitat continua la seva visita a Brussel·les. Aquest migdia s'ha reunit amb la número 2 de la Comissió Europea, Teresa Ribera. Posteriorment, intervindrà al ple del Comitè de les Regions durant el debat sobre "Els ens locals i regionals al centre d'una política de cohesió renovada". Prèviament, Illa ha defensat per "justícia lingüística" el reconeixement del català a la UE en la seva trobada amb el president del Consell d'Europea, António Costa.
“¿¿ Salvador Illa anuncia des de Brussel·les un "pla de xoc" per fomentar l'ús del català.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025
El president de la Generalitat s'ha reunit amb António Costa i Teresa Ribera | @RTVECatalunya pic.twitter.com/3oLApnjw0A“ -
14:09
Collboni demana des de Brussel·les poder destinar més recursos a habitatge assequible
També a Brussel·les, l'alcalde de Barcelona ha participat en una trobada amb els representants d'11 ciutats europees més. Des d'allà, han reclamat a la Comissió Europea poder-se desviar dels límits de deute i dèficit per destinar més recursos a l'habitatge assequible.
“¿¿ Collboni demana des de Brussel·les poder destinar més recursos a habitatge assequible | @RTVECatalunya pic.twitter.com/joxrlS4Hpt“
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025 -
12:30
Redescobrir el regne animal a través de l'animació, la proposta de l'Animac 2025
El cinema d'animació torna a Lleida amb una nova edició d'Animac. Des d'aquest dijous i fins diumenge, es podran veure 226 curtmetratges i pel·lícules a la 29a edició de la Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya, que s'inaugura aquest dijous al vespre. Les reconegudes creadores canadenques Wendy Tilby i Amanda Forbis rebran el premi honorífic d'Animac a la sessió inaugural.
-
11:52
Salvador Illa anuncia un pla de xoc per reforçar les polítiques per fomentar l'ús del català
El president de la Generalitat s'ha reunit amb el president del Consell Europeu, António Costa, a qui ha traslladat la importància de reconèixer l'oficialitat del català a la UE. En aquest sentit, ha assegurat que Costa s'ha mostrat "receptiu" i, per tant, és "optimista". D'altra banda, ha anunciat que el Govern posarà en marxa un "pla de xoc" per fomentar l'ús del català tal com s'havia compromès amb ERC.
“¿¿ Salvador Illa anuncia un "pla de xoc" per reforçar totes les polítiques per fomentar l'ús del català.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025
¿¿ "Mantindrem la nostra política lingüística dins el marc vigent" | @RTVECatalunya pic.twitter.com/nZ6OJOIFwp“ -
12:08
L'alcalde de Barcelona reclama a la UE exempcions fiscals per les inversions en habitatge
Barcelona i 11 grans ciutats europees més han reclamat a la Comissió Europea que les inversions encaminades a combatre els problemes de l'habitatge quedin fora dels càlculs per avaluar el compliment de les regles fiscals als països de la Unió.
En un acte celebrat aquest dijous al Parlament Europeu de Brussel·les, representants de totes les municipalitats -entre ells l'alcalde de la capital catalana, Jaume Collboni- han llegit un manifest on s'insta a l'executiu comunitari a adoptar una sèrie de mesures per fer front a una crisi que s'ha estès "més enllà dels grups socialment més desfavorits".
-
12:05
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha decidit tirar endavant el judici per les obres d’art del Museu de Lleida a Vilanova de Sixena (Osca). El jutgen per un delicte de desobediència perquè no va lliurar voluntàriament les 44 peces del monestir de Vilanova de Sixena (Osca) que hi havia al Museu Diocesà de Lleida. Tot i que el principal acusat, l’exconseller de Cultura i diputat de JxCat Lluís Puig, està absent, el fet d'afrontar una pena de menys de dos anys de presó permet celebrar el judici sense la seva presència.
-
11:30
Els sindicats protesten per reclamar a Hisenda el retorn dels diners dels treballadors de les mútues laborals.
CCOO i UGT protesten aquest dijous davant la Delegació del Govern a Barcelona per reclamar a Hisenda que retorni els diners de les persones que van cotitzar de més a les mútues laborals abans de 1979. Més d'un centenar de persones han tallat el carrer Mallorca per exigir que l'Estat els pagui els 4.500 milions d'euros que, segons els sindicats, els deuen per haver tributat més del que tocava d'IRPF a través de les mútues entre els anys 1968 i 1979. Des de desembre, el pagament d'aquest deute està paralitzat. Aquesta concentració se suma a les altres convocades arreu d'Espanya.“¿Els sindicats protesten per reclamar a Hisenda el retorn dels diners dels treballadors de les mútues laborals.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025
¿¿ @lola_santiagoo | @radio4_rne
¿ MINUT A MINUT: https://t.co/hIJVTTeMbH pic.twitter.com/iBIhRHQAYj“ -
11:21
Salvador Illa es reuneix amb el president del Consell Europeu, António Costa.
El president de la Generalitat ha participat prèviament al Comitè de les Regions que ha servit per elegir el president andalús, Juan Manuel Moreno Bonilla com a vicepresident de l'assamblea. Posteriorment, s'ha entrevistat amb el president del Consell Europeu. Aquest mateix dijous també s'entrevistarà amb la vicepresidenta de la Comissió Europea, Teresa Ribera. La jornada acabarà amb la intervenció al ple del Comitè de les regions.
“¿¿ Salvador Illa es reuneix a Brussel·les amb el president del Consell Europeu, António Costa | @RTVECatalunya pic.twitter.com/RlubeaiWVs“
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025 -
11:10
Morant visita el BIST per impulsar la investigació d'excel·lència.
Els científics del Barcelona Institut of Science and Technology, el BIST es reuneixen aquest dijous a la capital catalana per explorar com la investigació d'excel·lència pot ajudar a canviar el model productiu.
-
11:19
L'exconseller Santi Vila s'acull al seu dret a no contestar a cap pregunta per estar acusat pels mateixos fets a un jutjat penal.
L'exconseller Santi Vila declara com a coacusat en el judici per negar-se a entregar al govern d'Aragó els béns del Monestir de Sixena. En el seu cas, s'ha negat a declarar davant el jutge per estar acusat pels mateixos fets a un jutjat penal de Barcelona del qual es troba a l'espera de judici a un jutjat penal.
-
10:40
La compravenda d'habitatges a Catalunya tanca el 2024 amb prop de 100.000 operacions, un 8,4% més.
Durant el 2024, es van registrar a Catalunya 99.592 operacions de compravenda d'habitatges. Segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE), en l'últim any es va experimentar un creixement del 8,4% respecte de les transaccions del 2023 quan se'n van produir 91.878. Per tipologia, 19.002 van ser habitatges d'obra nova i 80.590 de segona mà. Del total, només 6.040 van ser habitatges protegits. -
10:30
L'advocat de Puig demana la nul·litat del judici i que es conformi un nou tribunal.
L'advocat de l'exconseller Lluis Puig considera que no es respecta el seu dret a declarar amb llibertat, en el judici al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, on està citat l’exconseller de Cultura Lluís Puig, a l'estranger des del 2017, per un delicte de desobediència. I és que no va lliurar voluntàriament les 44 peces del monestir de Vilanova de Sixena que es trobaven al Museu Diocesà de Lleida. Un judici que ara mateix continua amb l'absència del mateix Puig.
Des de Brussel·les, el propi Puig ha assegurat que aquest procés judicial "no hauria d'haver començat mai".
-
9:19
Els Mossos detenen un grup familiar dedicat a la producció de marihuana a diferents localitats del Vallès Oriental.
Els Mossos d'Esquadra han detingut a un grup familiar de la producció de marihuana a diferents localitats del Vallès Oriental. En l'operatiu, han decomissat 676 plantes i més de 90.000 euros en efectiu amagats en canonades. En total, es tracta de dos homes i una dona detinguts per un delicte contra la salut pública i un delicte de defraudació de fluid elèctric. -
8:54
Ha mort la religiosa Viqui Molins als 88 anys.
La religiosa Viqui Molins ha mort aquest dijous de matinada als 88 anys, segons ha avançat 'Catalunya Cristiana'. Molins va néixer el març del 1936 a Barcelona i va dedicar la seva vida a ajudar els més vulnerables. Era membre de la Companyia de Santa Teresa de Jesús i va ser una de les fundadores de l'Hospital de Campanya de Santa Anna, al Gòtic de Barcelona.
Molins va ser investida doctor honoris causa per la Universitat Ramon Llull el 2015 i va rebre la Creu de Sant Jordi el 2016. El novembre del 2023 va tirar endavant la Fundació Viqui Molins. El 2017 va anar a les llistes de Junts per Catalunya per Barcelona a les eleccions al Parlament.
-
8:40
EL TEMPS | La previsió d'aquest dijous 20 de febrer d'El Temps de RTVE Catalunya amb en Sergi Loras.
“¿¿ Estem encallats en el dia de la marmota! ¿¿ Dijous, com els últims dies: cel gris, molts núvols baixos i boires ¿¿, tret del Pirineu. Però ja veiem el final. ¿¿S'aproxima un canvi de temps. ¿¿
— Cafè d'idees (@cafedidees_rtve) February 20, 2025
¿¿ La previsió amb @SergiLoras | @eltemps_rtve
¿ https://t.co/MrTxQlnBeM pic.twitter.com/jqimHKSCAi“ -
8:30
Salvador Illa es reuneix amb el president del Consell Europeu.
En la seva visita a Brussel·les el cap de l'executiu es reuneix avui amb el president del Consell Europeu, Antonio Costa, i amb la vicepresidenta de la Comissió Europea, Teresa Ribera. Ho farà abans d'intervenir en el ple del comitè de les regions.
“¿ Salvador Illa es reuneix amb el president del Consell Europeu
— Cafè d'idees (@cafedidees_rtve) February 20, 2025
¿¿ @ilianaviera ens resumeix el viatge del president català a Brussel·les
¿ https://t.co/MrTxQlnBeM pic.twitter.com/LyLLBZZmdc“ -
8:10
Judici contra l'exconseller Lluís Puig per les obres de Sixena.
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya comença a jutjar aquest divendres a l'exconseller de Cultura Lluís Puig per desobediència, per negar-se a entregar al govern d'Aragó els béns del Monestir de Sixena. L'exconseller Santi Vila declararà com a coacusat pels mateixos fets. En el seu cas, es troba a l'espera de judici a un jutjat penal.
“¿¿Judici contra l'exconseller Lluís Puig per no retornar els béns de Sixena.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 20, 2025
Se'l jutja per un delicte de desobediència i podria perdre el seu escó al Parlament | @Laura_Vdl @RTVECatalunya pic.twitter.com/MkglmWF9gR“ -
08:00
Bon dia. Segueix aquí l'actualitat a Catalunya del dijous 20 de febrer de 2025.
Aquí pots consultar els titulars més destacats d'ahir.