Enlaces accesibilidad

Sílvia Paneque es mostra optimista "a curt termini" sobre la situació de Rodalies

  • La consellera de Territori admet al Parlament que la situació "és inacceptable" i demana diàleg als grups
  • Junts, la CUP i Aliança Catalana demanen la dimissió de Paneque i ERC reclama responsabilitats

Per
Compareixença de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, al Parlament per parlar de Rodalies
Compareixença de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, al Parlament per parlar de Rodalies
4 min.

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, reconeix que la situació de Rodalies és "inadmissible", però dibuixa al Parlament un escenari d'optimisme "a curt i mitjà termini" per revertir la situació. Assegura que "la solució no serà fàcil" perquè cal remuntar els anys d'inversions pendents. Davant de tot plegat, compromet "inversió, treball, esforç i coordinació" per poder assolir aquest objectiu.

Junts, la CUP i Aliança Catalana han reclamat la dimissió de la consellera, mentre que ERC demana l'exigència de responsabilitats per lleialtat a Catalunya.

Mapa de millores a la xarxa

Paneque també ha advertit que els anys de desinversió acumulada han provocat que la "paciència dels usuaris hagi arribat al límit". Precisament, la consellera de Territori ha confiat en les inversions actualment en marxa i ha exhibit el mapa de millores que s'estan executant ara mateix al territori.

Inversions previstes a la xarxa de Rodalies de Catalunya

Inversions previstes a la xarxa de Rodalies de Catalunya Govern

Per revertir la situació Panque demana diàleg i col·laboració als grups per trobar solucions. "Hem traslladat aquesta urgència i contundència al govern d'Espanya, a Renfe i a Adif", ha afegit.

Mig milió d'usuaris el 2030

"El futur del transport ferroviari està en marxa, però es farà pas a pas, amb determinació i treball" ha destacat Paneque a la comissió de Territori del Parlament. La consellera també ha defensat que la xarxa ferroviària és un "element essencial de la mobilitat sostenible i vertebrador del territori" però que per aconseguir-ho és indispensable "planificar" amb visió de futur.

El primer gran objectiu que es fixa el Govern passa per "consolidar i millorar" el sistema de Rodalies i Regionals. El repte és assolir els 500.000 usuaris diaris l'any 2030 i per fer-ho cal "incrementar la fiabilitat i puntualitat" del servei.

La consellera ha explicat que el camí cap a la modernització del servei passa per les millores de les línies del sud del país, la posada en marxa de les Rodalies de Lleida, l'R Aeroport gestionada per Ferrocarrils de la Generalitat, el perllongament de l'R1 fins a Cerdanyola-Universitat, la duplicació de freqüències de l'R8, la possible extensió fins a Vilafranca del Penedès i la incorporació de nous trens que permetin ampliar la capacitat de Rodalies.

Petició de dimissió de Paneque

La intervenció dels grups ha estat marcada per la petició de dimissió de la consellera per part de Junts. Salvador Vergés ha estat contundent: "Ni nació ni gestió, i el problema no és que vostès prioritzen sempre no fer enfadar l'amo de Madrid sinó que vostès són l'amo". També la CUP i Aliança Catalana s'han sumat a la petició de dimissió.

En canvi, des d'ERC, la diputada Ester Capella ha assenyalat Adif i Renfe com a responsables directes del caos de Rodalies. Capella ha demanat al Govern del PSC que "sigui lleial a Catalunya i exigeixi responsabilitats i assenyali als responsables del caos ferroviari". A més, reclama a l'executiu de Salvador Illa que "aporti solucions".

De la seva banda, els comuns han reclamat "un horitzó clar" de quan tornarà a funcionar amb normalitat Rodalies. En aquest sentit, David Cid, ha denunciat l'aposta pels trens d'alta velocitat per part de PP, PSOE i Junts, en detriment de la curta i mitjana distància.

PP i Vox han lamentat que els trens tardin “més” ara que als anys 80. Els partits han coincidit a assenyalar que la consellera hagi comparegut a petició pròpia per “receptar paciència” als usuaris i han demanat “informació transparent” i executar “al 100%” les inversions previstes.