El Govern aprova un pla de modernització de carreteres per reduir la mortalitat per xoc frontal
- L'objectiu principal és millorar la seguretat i reduir la mortalitat fins al 2030
- Les actuacions de millora se centren en el 7% de la xarxa viària on es concentra major sinistralitat


El Govern aprova una nova fase del programa de millora de la xarxa viària amb l'objectiu de reduir l'accidentalitat a les carreteres i, especialment, els xocs frontals mortals. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha avançat que el pla preveu la transformació de 418 quilòmetres de carreteres convencionals en vies 2+1 i l'aplicació de mesures de seguretat addicionals fins al 2030.
Les vies 2+1 són carreteres convencionals de tres carrils amb separadors de sentits de circulació. El carril central s'alterna en un sentit i a continuació en el sentit contrari per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. Aquest sistema ja s'ha instal·lat a trams de la C-55, la C-16 o la C-58. En aquestes vies s'han reduït un 90% els accidents mortals (un 100% de reducció per un xoc frontal o frontolateral) i un 50% els greus, segons dades de la Generalitat.
“🏛️ El Govern aprova un pla de modernització de la xarxa viària amb l'objectiu de millorar la seguretat i reduir la mortalitat vinculada als xoc frontals | @RTVECatalunya pic.twitter.com/E2bterjgG3“
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) April 1, 2025
Un pla per reduir la sinistralitat
Amb aquest programa, la Generalitat busca reduir a zero la mortalitat per col·lisions frontals als trams que apareixen en el mapa. Segons el Govern, la intervenció en un 7% de la xarxa viària permetrà disminuir un 20% les morts a la carretera, revertint l'estancament de les dades de sinistralitat dels darrers anys.
“🏛️ Les actuacions de millora se centren en el 7% de la xarxa viària on es concentra major sinistralitat | @RTVECatalunya pic.twitter.com/GIPf1HcvCc“
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) April 1, 2025
Les actuacions es dividiran en diverses fases, començant per la implementació de bandes sonores longitudinals a 700 km de carreteres entre el 2025 i el 2026. Aquests elements alertaran els conductors quan estiguin a punt d'envair el sentit contrari, mitjançant una combinació de soroll i vibració dins del vehicle.
Inversions i execució
En total, s'efectuaran 24 obres a Catalunya. La Generalitat ha programat 16 obres per transformar 76 km de carreteres els pròxims dos anys, amb una inversió de 128,8 milions d'euros entre el 2025 i el 2026. Posteriorment, el 2027 es destinaran 74,3 milions a vuit obres addicionals per a la millora de 38 km.
Entre el 2028 i el 2030, s’executaran les obres planificades per a la transformació de 276 km de carretera 1+1 en 2+1, amb una inversió prevista de 380,2 milions d'euros. Paral·lelament, es treballarà en el desenvolupament de criteris tècnics i normativa per a la millora de la seguretat viària.
Estat actual i execucions en curs
Actualment, ja s’ha completat un 8% del programa, amb una inversió de 71 milions d'euros. Les actuacions més destacades han estat la transformació de 8,5 km de la C-66 a la variant de Banyoles, amb un cost de 19,3 milions, i la millora de 21,4 km de la C-15 entre Vilafranca i Cabrera d'Anoia, amb una inversió de 51,8 milions.
A més, es troben en execució 4,5 km de la C-35 entre Sant Celoni i Riells i Viabrea, amb una inversió de 7,2 milions, i una intervenció addicional a la C-66 a la variant de Banyoles per 2,4 milions d'euros.