Enlaces accesibilidad
Carreteres

El Govern aprova un pla de modernització de carreteres per reduir la mortalitat per xoc frontal

  • L'objectiu principal és millorar la seguretat i reduir la mortalitat fins al 2030
  • Les actuacions de millora se centren en el 7% de la xarxa viària on es concentra major sinistralitat

Per
Mapa que muestra la red de carreteras 2+1 de Cataluña, con varias carreteras en verde y etiquetadas en rojo.  Se extiende por todo el territorio.
Programa carreteres 2+1 de la Xarxa Viària de la Generalitat de Catalunya Generalitat de Catalunya
3 min.

El Govern aprova una nova fase del programa de millora de la xarxa viària amb l'objectiu de reduir l'accidentalitat a les carreteres i, especialment, els xocs frontals mortals. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha avançat que el pla preveu la transformació de 418 quilòmetres de carreteres convencionals en vies 2+1 i l'aplicació de mesures de seguretat addicionals fins al 2030.

Les vies 2+1 són carreteres convencionals de tres carrils amb separadors de sentits de circulació. El carril central s'alterna en un sentit i a continuació en el sentit contrari per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. Aquest sistema ja s'ha instal·lat a trams de la C-55, la C-16 o la C-58. En aquestes vies s'han reduït un 90% els accidents mortals (un 100% de reducció per un xoc frontal o frontolateral) i un 50% els greus, segons dades de la Generalitat.

Un pla per reduir la sinistralitat

Amb aquest programa, la Generalitat busca reduir a zero la mortalitat per col·lisions frontals als trams que apareixen en el mapa. Segons el Govern, la intervenció en un 7% de la xarxa viària permetrà disminuir un 20% les morts a la carretera, revertint l'estancament de les dades de sinistralitat dels darrers anys.

Les actuacions es dividiran en diverses fases, començant per la implementació de bandes sonores longitudinals a 700 km de carreteres entre el 2025 i el 2026. Aquests elements alertaran els conductors quan estiguin a punt d'envair el sentit contrari, mitjançant una combinació de soroll i vibració dins del vehicle.

Inversions i execució

En total, s'efectuaran 24 obres a Catalunya. La Generalitat ha programat 16 obres per transformar 76 km de carreteres els pròxims dos anys, amb una inversió de 128,8 milions d'euros entre el 2025 i el 2026. Posteriorment, el 2027 es destinaran 74,3 milions a vuit obres addicionals per a la millora de 38 km.

Entre el 2028 i el 2030, s’executaran les obres planificades per a la transformació de 276 km de carretera 1+1 en 2+1, amb una inversió prevista de 380,2 milions d'euros. Paral·lelament, es treballarà en el desenvolupament de criteris tècnics i normativa per a la millora de la seguretat viària.

Estat actual i execucions en curs

Actualment, ja s’ha completat un 8% del programa, amb una inversió de 71 milions d'euros. Les actuacions més destacades han estat la transformació de 8,5 km de la C-66 a la variant de Banyoles, amb un cost de 19,3 milions, i la millora de 21,4 km de la C-15 entre Vilafranca i Cabrera d'Anoia, amb una inversió de 51,8 milions.

A més, es troben en execució 4,5 km de la C-35 entre Sant Celoni i Riells i Viabrea, amb una inversió de 7,2 milions, i una intervenció addicional a la C-66 a la variant de Banyoles per 2,4 milions d'euros.

Obres executades o en execució Programa 2+1 2023-2030

anterior siguiente
4 Fotos 1 / 4 ver a toda pantalla
  • Mapa de Cataluña con sus divisiones administrativas y ciudades principales. Tres áreas resaltadas (verde y amarillo) indican posibles carreteras en construcción o proyectadas.

    Obres en les carreteres executades o en execució

    En groc les obres executades i en verd les que actualment estan en execució
  • Obres de les carreteres 2+1 programades 2025-2026